Dagens PS

FI: Olämplig, obegriplig och osäker: 20 000 svenskar köpte produkt

produkt
Finansinspektionens generaldirektör Daniel Barr. Foto: Jessica Gow/TT
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson
Uppdaterad: 20 nov. 2024Publicerad: 20 nov. 2024

Finansinspektionen slår ner på en riktigt usel produkt för investeringar. 20 000 svenskar har av allt att döma betalat dyra avgifter för en olämplig, obegriplig högriskprodukt som är väldigt olönsam för alla utom den som sålt produkten.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Satsar du pengar på börsen via aktier och fonder? Bra, då kan du mycket väl ha tagit del av några av årets börsraketer. Iallafall om du inte investerat allt för mycket pengar i Danmark.

MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020

Produkt vid namn autocall

Men är du en av de 20 000 svenskar som investerat via finansprodukten Autocall? Förhoppningsvis inte, om man ska tro Finansinspektionens rapport.

I Finansanalysen som ges ut varje vecka skräder inte myndigheten med orden om hur värdelös denna strukturerade produkt måste vara. Myndigheten varnar för att autocalls är dyra, förknippade med höga risker och svåra att förstå.

ANNONS

Senaste nytt

Sveriges vanligaste produkt i kategorin

Dessutom är de olönsamma för konsumenterna. De små vinster man faktiskt kan skrapa ihop sig äts upp av höga avgifter.

Förutom att de är dåliga för dig som konsument, är de faktiskt en av de vanligaste produkterna i Sverige som säljs via rådgivning, skriver Finansinspektionen.

Kartläggningen som ligger grund för analysen gjordes mellan 2018 och 2024.

ANNONS

Produkt säljs via rådgivning

Så här skriver myndigheten:

“Förenklat beskrivet ger autocalls investerare möjlighet till regelbundna kupongbetalningar och en förutbestämd förtidsinlösen om vissa marknadsvillkor uppfylls. Vanligtvis är produkten kopplad till utvecklingen av flera underliggande tillgångar, oftast aktier, och säljs ofta till konsumenter genom rådgivning”, och fortsätter:

“Autocalls marknadsförs vanligen som ett sätt att förbättra avkastningen eller skydda sparpengarna om marknaden förändras. Men bakom ytan döljer sig ofta höga avgifter, stora risker och produkter som är svåra att förstå för de allra flesta konsumenter”, skriver myndigheten.

20 000 svenskar har köpt blåsningen

20 000 svenskar har gjort investeringar i autocalls och snittinvesteringen ligger på runt 186 000 kronor. Om man hade investerat pengarna direkt istället skulle man fått bättre avkastning i en absolut majoritet av fallen, om man hade en likaviktad portfölj bestående av samma aktier som de som sålts.

“Autocalls marknadsförs ofta som en produkt som ska vara fördelaktig vid sidledes, stigande och ibland fallande marknader. Men autocalls är förknippat med höga risker och vår analys visar också att de i de flesta fall är olönsamma jämfört med en direktinvestering i de underliggande aktierna”, säger Mathias Lien Oskarsson, analytiker på FI.

Just i Sverige är det också dyrare än i andra länder med produkten.

Sverige dyrast i Europa

ANNONS

FI:s analys visar att autocalls i genomsnitt kostade cirka 6,9 procent av det investerade beloppet. Till detta tillkommer ännu fler avgifter som distributions- och rådgivningskostnader.

“I ett europeiskt perspektiv kan vi även se att kostnaderna i Sverige för dessa typer av produkter hör till de högsta inom EU”, säger Mathias Lien Oskarsson.

Framförallt personer över 63 år har åkt på den bluffliknande affären att investera i autocalls.

Läs mer om ekonomi:

Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020

Därför är din “riktiga” pensionsålder högre än du tror

Räkna med elchock i elräkningen: Novembers el blir riktigt dyr

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS