Vill du bo i märkesbostäder som bär kända namn som Lamborghini eller Armani? Isåfall är du inte ensam, det är en trend som exploderar på sistone.
Nya trenden inom bostäder exploderar
Det är inne att bo i märkesbostäder, så kallade “branded residences” där kända namn som Armani, Bulgari och Aston Martin letar sig allt djupare in i fastighetssektorn eftersom det finns stora pengar att tjäna där.
Trenden växer inom märkesbostäder
Att trenden är på uppgång syns tydligt i statistiken, där konsultföretaget WATG Strategy uppger att det nu finns 700 sådana pågående projekt runt om i världen, med 100 000 bostäder som antingen håller på att byggas eller är på gång. Märkesbostäder är vidare en sektor som kan dra iväg ytterligare och se en fördubbling i antal bostäder inom fem år, eftersom intresset sprider sig från redan etablerade platser som New York, Miami, London och Dubai till nya tillväxtmarknader som Oman, Polen och Guyana, berättar Robb Report.
Handlar om status
Att sätta ett lyxigt bilmärke eller känd designer på sin bostad är ett sätt att visa upp sig för omvärlden menar Chris Graham, en ledande konsult inom området, som säger att köparna därmed kan stoltsera med “trofé-köp”.
“Folk vill bo där, det innebär stor status”, säger han.
En trygghet
På en i övrigt skakig bostadsmarknad, för att inte tala om kommersiella fastigheter som har det minst sagt tufft, så innebär märkesbostäder en trygghet för potentiella köpare, för byggbolagen och andra inblandade.
“Märkesbostäder ger köpare en sorts garanti”, säger Niall McLoughlin, chef för marknadsföring på Dubais fastighetsjätte Damac, som har utvecklat lyxiga bostadsprojekt med Versace och Fendi.
“De erbjuder även utvecklare extra förtroende tack vare deras etablerade meritlista när det gäller att vara noggranna med kvalitet och detaljer.”
Läs även: Charlie Munger: Många ”dåliga lån” inom fastighetsbranschen
Läs även: Storkris i byggbranschen – jätten varslar 200 anställda
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.