Dagens PS

Nya trenden inom bostäder exploderar

märkesbostäder
The Bulgari Lighthouse håller på att byggas i Dubai, den senaste i raden av trendiga och populära märkesbostäder. (Foto: Bulgari)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 01 maj 2023Publicerad: 01 maj 2023

Vill du bo i märkesbostäder som bär kända namn som Lamborghini eller Armani? Isåfall är du inte ensam, det är en trend som exploderar på sistone.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Fastigheter

Fastighetsexperten: ”Vi kommer se stigande priser på fastighetsmarknaden"

08 nov. 2024
Spela klippet
Börs & Finans

Vad innebär Sveafastigheters nya notering för fastighetsmarknaden? 

29 okt. 2024

Det är inne att bo i märkesbostäder, så kallade “branded residences” där kända namn som Armani, Bulgari och Aston Martin letar sig allt djupare in i fastighetssektorn eftersom det finns stora pengar att tjäna där.

Trenden växer inom märkesbostäder

Att trenden är på uppgång syns tydligt i statistiken, där konsultföretaget WATG Strategy uppger att det nu finns 700 sådana pågående projekt runt om i världen, med 100 000 bostäder som antingen håller på att byggas eller är på gång. Märkesbostäder är vidare en sektor som kan dra iväg ytterligare och se en fördubbling i antal bostäder inom fem år, eftersom intresset sprider sig från redan etablerade platser som New York, Miami, London och Dubai till nya tillväxtmarknader som Oman, Polen och Guyana, berättar Robb Report.

Handlar om status

Att sätta ett lyxigt bilmärke eller känd designer på sin bostad är ett sätt att visa upp sig för omvärlden menar Chris Graham, en ledande konsult inom området, som säger att köparna därmed kan stoltsera med “trofé-köp”.

“Folk vill bo där, det innebär stor status”, säger han.

En trygghet

På en i övrigt skakig bostadsmarknad, för att inte tala om kommersiella fastigheter som har det minst sagt tufft, så innebär märkesbostäder en trygghet för potentiella köpare, för byggbolagen och andra inblandade.

“Märkesbostäder ger köpare en sorts garanti”, säger Niall McLoughlin, chef för marknadsföring på Dubais fastighetsjätte Damac, som har utvecklat lyxiga bostadsprojekt med Versace och Fendi.

ANNONS

“De erbjuder även utvecklare extra förtroende tack vare deras etablerade meritlista när det gäller att vara noggranna med kvalitet och detaljer.”

Läs även: Charlie Munger: Många ”dåliga lån” inom fastighetsbranschen

Läs även: Storkris i byggbranschen – jätten varslar 200 anställda

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Guldfebern över i Tyskland?
Spela klippet
PS Studio

Guldfeber över i Tyskland? Nytt överraskande mönster 

17 nov. 2024
Spela klippet
Fonder

Europeiska fonder med makalös avkastning

17 nov. 2024
ANNONS