Extroverta företagsledare med karisma är inte det bästa för aktieägarna. Det visar en studie från Harvard. Extroverta företagsledare kan till och med dra ned värdet på företagen.
Extroverta företagsledare ger lägre aktieutdelning
Mest läst i kategorin
Studien, som publicerades i Harvard Business Review, konstaterar att det inte är enbart av godo med karismatiska och synliga företagsledare. Forskare analyserade 3.000 företagsledare mellan åren 1993 och 2015.
Vd och kändis
Den extroverta ledaren, som till exempel Teslas Elon Musk och Goldman Sachs David Solomon, är kändisar utanför sina respektive företag – men det visar sig att det kanske inte är det bästa för aktieägarna.
Forskarna kom fram till att just de extroverta ledarnas företag hade högre volatilitet på aktiemarknaden, och att de inte lyckades omvandla risk till rätt värdering av aktien.
Utåtriktade kan sänka värde
Företag med ledare som uppfattades som samvetsgranna hade lägre volatilitet, och lyckades bättre med att ge aktieägarna högre avkastning på investeringen.
De karismatiska företagsledarna kan ha negativ påverkan på investerarnas uppfattning om företagen, och därmed värdet. Enligt Fortune kan det bli särskilt tydligt i mer konservativa branscher, som till exempel finansbranschen. Där kan uppfattningar väga tungt när det gäller hur marknaden reagerar.
Image viktigt i finanssektorn
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.