Dagens PS

Experten: Köpvärda fordons-aktier trots krisen

Swedbank och Kepler Cheuvreux erfarna fordonsanalytiker mats Liss tror att det kan dröja ett tag innan det vänder i fordonssektorn. Trots det har han köp på flera svenska aktier i branschen,
Swedbank och Kepler Cheuvreux erfarna fordonsanalytiker Mats Liss tror att det kan dröja ett tag innan det vänder i fordonssektorn. Trots det har han köp på flera svenska aktier i branschen. (Foto: Swedbank Aktiellt)
David Ingnäs
David Ingnäs
Uppdaterad: 15 okt. 2024Publicerad: 15 okt. 2024

Fler fordons-aktier har vinstvarnat den senaste tiden med stora kursnedgångar som följd. Nu ger storbankens sektor-expert sin bild av läget i den krisdrabbade branschen där han ändå ser flera köplägen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Fordonssektor kämpar med fallande volymer och försämrad lönsamhet. Det gäller allt från personbilar till lastbilar och även branschens underleverantörer.

Tuffast för privatbilar

“Hos konsumenterna är det fortsatt trögt för nya bilar. Det finns fortsatt tveksamhet kring priset på nya elbilar, batterier och laddinfrastruktur, vilket gör att konsumenterna i hög grad söker sig till begagnatmarknaden”, säger Mats Liss, aktieanalytiker på Kepler Cheuvreux som intervjuas av Swedbanks Aktiellt.

På lastbilsmarknaden är det också trögt men ändå bättre än på personbilssidan bedömer den erfarne fordonsanalytikern.

“För Volvo lastvagnar, som har en agil produktionsapparat, har det inneburit att man dragit ned på tillfälliga anställda, och aktiverat tidsbanker. Vi har sett neddragningar i produktionen tidigare i år och räknar med att det kommer mer av den varan”, säger Mats Liss om Volvo (börskurs Volvo lastvagnar) som kommer med rapport om bara ett par dagar den 18 oktober.

Trots utmaningarna har Swedbank köp på fordons-aktien med riktkurs 300 kronor, en uppsida på omkring 12 procent mot nuvarande kurs.

Fordons-aktier kan gå starkt

Finns det någon ljusning i sikte? Ja men det kan dröja ett tag.

“Vi tror på ökad efterfrågan i både Europa och Nafta, men först under andra halvan av 2025 i Europa. I USA ser det lite bättre ut, då vi räknar med att få se förköpseffekter under 2025 och 2026 på grund av höjda utsläppskrav i USA 2027, och därmed dyrare lastbilar”, säger Mats Liss om lastbilsmarknaden.

ANNONS

För personbilssidan verkar det dock tuffare och där framhåller analytikern konkurrensen från Kina som en särskilt utmanande faktor. Trots det är det inte säkert att underleverantörer med fordons-aktier som Autoliv (börskurs Autoliv), Bulten (börskurs Bulten) eller Gränges (börskurs Gränges) behöver påverkas negativt enligt Mats Liss som har köp på samtliga.

“Bilindustrin i USA har varit lite svagare och Europa ännu något svagare. Men vi räknar med att det kompenseras av övriga segment i Europa och en hälsosam amerikansk HVAC-säsong. Sammantaget gör det att såväl volymtillväxten som resultatet väntas hålla i sig trots stök i Europas bilindustri”, säger han.

Läs mer:

Volkswagen i kris: Facket och ledningen i öppen strid – Dagens PS

Fordonsindustrin föll tungt när börsen stängde nedåt – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
David Ingnäs
David Ingnäs

Bevakar börs, finans och sparande på Dagens PS. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag med särskilt fokus på investeringstrender som påverkar breda grupper av sparare. Håller ett särskilt öga på snacket på finanstwitter.

David Ingnäs
David Ingnäs

Bevakar börs, finans och sparande på Dagens PS. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag med särskilt fokus på investeringstrender som påverkar breda grupper av sparare. Håller ett särskilt öga på snacket på finanstwitter.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]