Samtidigt som Europas regeringar är oroliga för att billiga kinesiska elbilar ska översvämma den egna marknaden så pågår en intensiv kamp om de investeringar och jobb som de nya utmanarna levererar.
Europa tävlar om Kinas elbilar – och planerar tullavgifter
Mest läst i kategorin
EU undersöker de kinesiska biltillverkarna och överväger att införa tullar på kinesiska importer, samtidigt se de enskilda staterna inom unionen tävlar för att locka de kinesiska bilfabrikerna till sitt egna land, rapporterar Reuters.
Bygger i europa trots högre kostander
Att de kinesiska elbilstillverkarna kan bygga billigare i Kina lär knappast vara någon överraskning. Men trots det vill tillverkarna etablera sig i EU för att stärka sina varumärken, sänka transportkostnaderna och ducka eventuella tullavgifter.
“De kinesiska biltillverkarna vet att deras bilar måste upplevas som europeiska om de ska väcka intresse bland de europeiska kunderna”, säger Gianluca Di Loreto, vid konsultbolaget Bain & Company, och tillägger:
“Då behöver man producera i Europa.”
Ungern lockar till sig Kinas elbilar
Ungern, som producerade omkring en halv miljon bilar förra året, säkrade den första europeiska fabriksinvesteringen från en kinesisk biltillverkare. Det meddelade elbilsjätten BYD i slutet av förra året, samtidigt som man meddelade att ytterligare en fabrik i Europa planeras till 2025.
Genom ett erbjuda skattelättnader, pengar för skapade arbetstillfällen och sänkta regelkrav försöker Budapest även locka Great Wall Motor till att förlägga sin första europeiska fabrik i Ungern. Detta efter att ha spenderat miljardbelopp på att stötta sydkoreanska och kinesiska batterijättar som etablerat sig i landet.
Andra länder som jagar kinesiska elbilsföretag är Spanien och Italien, och har erbjudit enorma stöd till kinesiska företag som väljer att investera i elbilsrelaterad industri i respektive land.
Kostnadskontroll blir avgörande för Kina
För att lyckas med produktionen i Europa kommer de kinesiska investerarna att behöva hantera de högre kostnaderna, kopplade till både lönekostnader till energikostnader och kostnader för att efterleva regelverk.
Men kostnaderna för att exportera från Kina kan också utmana de redan små marginalerna, vilket i så fall utmanar de kinesiska tillverkarnas lönsamhet. Eventuella tullkostnader är ett stort hot mot exporten av elbilar tillverkade i Kina.
Läs mer: European nations compete for Chinese EV factories, jobs even as EU weighs tariffs (Reuters)
Läs även: De slåss om att få leda EU (Dagens PS)
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.