Dagens PS

Europa tävlar om Kinas elbilar – och planerar tullavgifter

Man står vid en av de senaste modellerna från den kinesiska elbilsjätten BYD.
Allt fler europeiska länder kämpar för att kinesiska elbilsjättar ska etablera sig i just deras land, samtidigt som EU diskuterar tullavgifter mot kinesiska elbilar. (Foto: Andy Wong / AP / TT)
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 10 juni 2024Publicerad: 10 juni 2024

Samtidigt som Europas regeringar är oroliga för att billiga kinesiska elbilar ska översvämma den egna marknaden så pågår en intensiv kamp om de investeringar och jobb som de nya utmanarna levererar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

EU undersöker de kinesiska biltillverkarna och överväger att införa tullar på kinesiska importer, samtidigt se de enskilda staterna inom unionen tävlar för att locka de kinesiska bilfabrikerna till sitt egna land, rapporterar Reuters.

Bygger i europa trots högre kostander

Att de kinesiska elbilstillverkarna kan bygga billigare i Kina lär knappast vara någon överraskning. Men trots det vill tillverkarna etablera sig i EU för att stärka sina varumärken, sänka transportkostnaderna och ducka eventuella tullavgifter.

“De kinesiska biltillverkarna vet att deras bilar måste upplevas som europeiska om de ska väcka intresse bland de europeiska kunderna”, säger Gianluca Di Loreto, vid konsultbolaget Bain & Company, och tillägger:

“Då behöver man producera i Europa.”

Ungern lockar till sig Kinas elbilar

Ungern, som producerade omkring en halv miljon bilar förra året, säkrade den första europeiska fabriksinvesteringen från en kinesisk biltillverkare. Det meddelade elbilsjätten BYD i slutet av förra året, samtidigt som man meddelade att ytterligare en fabrik i Europa planeras till 2025.

Genom ett erbjuda skattelättnader, pengar för skapade arbetstillfällen och sänkta regelkrav försöker Budapest även locka Great Wall Motor till att förlägga sin första europeiska fabrik i Ungern. Detta efter att ha spenderat miljardbelopp på att stötta sydkoreanska och kinesiska batterijättar som etablerat sig i landet.

Andra länder som jagar kinesiska elbilsföretag är Spanien och Italien, och har erbjudit enorma stöd till kinesiska företag som väljer att investera i elbilsrelaterad industri i respektive land.

ANNONS

Kostnadskontroll blir avgörande för Kina

För att lyckas med produktionen i Europa kommer de kinesiska investerarna att behöva hantera de högre kostnaderna, kopplade till både lönekostnader till energikostnader och kostnader för att efterleva regelverk.

Men kostnaderna för att exportera från Kina kan också utmana de redan små marginalerna, vilket i så fall utmanar de kinesiska tillverkarnas lönsamhet. Eventuella tullkostnader är ett stort hot mot exporten av elbilar tillverkade i Kina.

Läs mer: European nations compete for Chinese EV factories, jobs even as EU weighs tariffs (Reuters)

Läs även: De slåss om att få leda EU (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

ANNONS
Dagens PS - en del av newstechbolaget RLVNC

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]