EU utvidgar nu ett norskt förbud mot riktad reklam på Facebook och Instagram till att omfatta alla 30 länder inom EU och EES.
EU-smockan mot Meta – ger miljardböter
Mest läst i kategorin
EDPB, European Data Protection Board, är den europeiska datatillsynsmyndigheten.
De har nu gått med på att utvidga ett förbud från Norge mot riktad reklam på Facebook och Instagram till att omfatta alla 30 länder inom EU, och det europeiska ekonomiska samarbetsområdet, EES.
Förbudet är ett svårt bakslag för Meta, som äger de två sociala medier-tjänsterna, och nu riskerar att få böta upp till 4 procent av sin globala omsättning.
Permanent förbud
Beslutet från EDPB innehåller en instruktion till Irlands datatillsynsmyndighet att införa ett permanent förbud mot Metas användning av så kallad beteendebaserad reklam inom två veckor, skriver Reuters.
Meta har sitt europeiska huvudkontor på Irland.
“Den 27 oktober antog EDPB ett brådskande bindande beslut … att införa ett förbud mot behandling av personuppgifter för beteendebaserad reklam på den rättsliga grunden för kontrakt och berättigade intressen i hela Europeiska ekonomiska samarbetsområdet”, heter det på EDPB.
Senaste nytt
Norska dagsböter
Sedan den 7 augusti har Meta varit utsatt för dagsböter i Norge på 1 miljon norska kronor för att man kränker användarnas integritet genom att använda deras data.
Meta säger i ett uttalande att man redan är på väg att skapa en prenumerationsmodell för att uppfylla de krav som ställs.
“EDPB-medlemmar har varit medvetna om den här planen i flera veckor och vi var redan fullt engagerade med dem för att komma fram till ett tillfredsställande resultat för alla parter”, säger en talesperson för företaget, som menar att EDPB-beslutet är ”orättvist” och ”ignorant”.
Tyngre smäll
Tidsintervallet för de norska böterna löper till och med den 3 november, men när det nu lyfts till europeisk nivå riskerar Meta tyngre smällar, säger Tobias Judin, chef för norska Datatilsynets internationella gren, till Reuters.
“Eftersom vi nu kommer att få ett permanent förbud, skulle bristande efterlevnad av det EU/EES-omfattande förbudet i sig vara ett brott mot GDPR, som kan sanktioneras med upp till 4 procent av den globala omsättningen”, påpekar Judin.
Relaterad läsning:
Nya EU-regler för porrsidor och riktad reklam – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.