Hygienartiklar har blivit dyrare, och ytterligare prishöjningar är att vänta. Det meddelar Essity i samband med sin kvartalsrapport där de missar förväntningarna på grund av högre kostnader.
Essity: Hygienartiklar kommer att bli dyrare
Mest läst i kategorin
Essitys justerade rörelseresultat (ebita) landade på 3 077 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2021, vilket kan jämföras med 4 392 miljoner samma period förra året. Förväntningarna enligt Infronts sammanställning av 18 analytikers estimat var på 3 538 miljoner kronor, enligt Dagens industri.
Nettomsättningen låg på 34 226 miljoner kronor, vilket var högre än förväntningarna på 33 410 miljoner kronor och högre än motsvarande period året före då den låg på 30 956 miljoner kronor. Ebita-marginalen minskade med 5,2 procentenheter till 9,0 procent. Förväntningarna låg på 10,6 procent.
”Högre kostnader för råvaror, energi och distribution minskade marginalen med 10,4 procentenheter. Högre volymer, högre försäljningspriser, bättre mix och kostnadsbesparingar påverkade resultatet positivt”, skriver Magnus Groth i rapporten.
Essity flaggar för att det kommer att bli dyrare för kunderna att köpa bolagets produkter framöver. Företaget tillverkar hygienartiklar, bland annat mjukpapper, mensskydd, barnblöjor samt produkter inom inkontinensvård, kompressionsterapi, ortopedi och sårvård.
”Vi har genomfört prishöjningar och ytterligare prishöjningar kommer att genomföras 2022 för att kompensera den kraftiga kostnadsinflationen”, skriver vd Magnus Groth i rapporten.
En utdelning på 7 kronor per aktie föreslås av bolagets styrelse. Essitys aktie faller i börsöppningen, efter drygt 10 minuters handel var aktien ned 2,75 procent.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.