Ericssons resultatrapport är i linje med förväntan men vd Börje Ekholm tar höjd för makroekonomisk osäkerhet framöver.
Ericssons vd: Det påverkar våra kunder
Mest läst i kategorin
“I en utmanande omvärld levererade Ericsson resultatet för tredje kvartalet i linje med vår prognos. I likhet med resten av vår bransch förväntar vi oss att den makroekonomiska osäkerheten kommer att bestå in i 2024, vilket påverkar våra kunders investeringsförmåga. Vi adresserar dessa utmaningar med fokus på delar inom vår kontroll, nämligen kostnadshantering och operationell effektivitet. Vi är på en resa för att i grunden ompositionera vår verksamhet och vi fortsätter att genomföra vår strategi att utöka vårt ledarskap inom mobilnät, växa vår företagsverksamhet och driva varaktig kulturell omvandling”, skriver Ekholm i en kommentar till det svenska telekombolagets Q3-rapport.
Redan förra veckan släppte Ericsson en preliminär rapport.
Läs mer om den här: Därför föll Ericsson tungt i New York Dagens PS
I den framkom det att företaget tar en nedskrivning på 32 miljarder kronor kopplad till förvärvet av Vonage.
Bolaget meddelade även en lägre nettoomsättning än motsvarande kvartal i fjol, och sämre än analytikerna räknat med.
Ericssons ebita-marginal, omstruktureringskostnader exkluderade, kommer in på 7,3 procent.
Ebita-resultatet landar därmed på 4,7 miljarder kronor.
På sikt är Ericssons mål en ebita-marginal på 15-18 procent, något som bolaget hoppas nå så snabbt som möjligt.
“Givet den nuvarande osäkerheten lämnar vi dock ingen guidning bortom fjärde kvartalet 2023. Eftersom tidpunkten för återhämtningen av marknadsmixen ligger i kundernas händer, planerar vi försiktigtvis för att de nuvarande marknadsvillkoren kommer att fortsätta råda 2024”, skriver Ekholm.
Här kan du ta del av kvartalsrapporten i sin helhet.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.