Europa har brist på diesel och kommer att börja vintern med historiskt låga nivåer i lagren av ett bränsle som driver stora delar av ekonomin, rapporterar Bloomberg.
Brist på diesel – historiskt låga nivåer i Europas lager
Mest läst i kategorin
Beräkningar av den global forsknings- och konsultgruppen Wood Mackenzie visar att i november kommer Europas lager av diesel vara på de lägsta nivåerna sedan 2011, då de data som företaget tittat på börjar. I oljehandelshubben Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen är lagren de lägsta för den här tiden på året sedan åtminstone 2008, enligt data från Insights Global.
Strukturellt underskott
Europa har ett strukturellt underskott på diesel – efterfrågan är betydligt högre än Europas egna tillgång och man importerar stora mängder diesel till bilar, lastbilar, eldningsolja och andra typer av dieselbränslen till tillverkningsindustrin, byggindustrin och sjöfrakten.
Historiskt sett har användningen av diesel också getts finansiella incitament i Europa, då man på skakiga grunder ansåg att diesel var mindre miljöfarligt än alternativ som bensin – en teori som sprack rejält i samband med den så kallade dieselgate hos Volkswagen 2015 då det upptäcktes att man systematiskt fuskat med utsläppsmätningar.
Brist på diesel kan bli värre av EU-förbud
Nu riskerar Europa att få en rejäl brist på diesel – redan nu på en tid på året då Europas lager vanligtvis byggs upp, finns det tecken på försörjningsbegränsningar, rapporterar Bloomberg. OMV i Tyskland rapporterade om en
Oljeraffinaderiet OMV Tyskland rapporterar om en “rusning” på eldningsolja och diesel och Österrike, Schweiz och Ungern har också sagt att de kommer att behöva frigöra olja från reserver under de senaste månaderna. Låga vattennivåer i Europas floder ställer också till stora problem med transporten.
Läget ser också ut att bli ännu värre på dieselfronten efter nyår, då ett EU-förbud mot sjötransporter från Ryssland införs. Ryssland är i dag kontinentens största externa leverantör.
Läs även: Här är världens dyraste diesel
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.