Nu satsar McDonald´s stenhårt. En dryg miljard investeras i att få kunderna tillbaka efter ett E.coli-utbrott.
En dryg miljard - världens dyraste grönsaker?
Mest läst i kategorin
Tycker du att frukt och grönsaker är dyrare?
Det lär man även tycka hos McDonald´s i USA.
För en tid sedan blev drygt 100 amerikaner sjuka och smittan spårades till
McDonald’s spenderar 100 miljoner dollar för att locka tillbaka kunder efter E. coli-utbrottet nyligen där drygt 100 amerikaner insjuknade.
Smittan spårades till färsk lök, serverad av McDonald´s på företagets Quarter Pounders.
Stämningar och aktiedipp
Smittan spreds dessutom till 14 delstater och på sant amerikanskt sätt ramlade stämningarna mot bolaget in som ett brev på posten och som lök på laxen sjönk bolagets aktie med 7 procent.
Besöksfrekvens och försäljning störtdök hos McDonalds efter beskedet från Centers for Disease Control and Prevention liksom Food and Drug Administration konstaterat att McD-lökarna med största säkerhet var smittkällan.
Satsar dryg miljard
Nu säger McDonald´s att alla tester sedan dess visat att det inte finns någon E.coli och att man nu med lugn och trygghet sätter tillbaka Quarter Pounder med färsk lök på menyn.
Samtidigt satsar man 100 miljoner dollar på att komma tillbaka på banan, ett belopp motsvarande nästan 1,1 miljarder svenska kronor.
35 miljoner dollar satsat på direkt marknadsföring och 65 miljoner dollar på att stötta de franchisetagare som drabbats av E.coli-smällen, skriver CNN.
”Orubbligt engagemang”
“Relevansen, förtroendet och kärleken till vår gyllene båge har vunnits hårt under nästan 70 år av vårt orubbliga engagemang att göra rätt sak. De senaste tre veckorna har bara ytterligare exemplifierat det”, säger bolaget i det interna memo som undertecknats av Michael Gonda, kedjans chief impact-chef för Nordamerika, och Tariq Hassan, chief marketing and customer experience-chef.
Breda erbjudanden
Efter E.coli-utbrottet sade McDonald:s vd Chris Kempczinski att kedjan var “beredd att göra mer om vi behöver för att se till att vi tar med alla resurser från McDonald’s” för att vinna tillbaka kunder.
Nu gör man det. Den nya marknadsföringskampanjen inkluderar tv-annonser som erbjuder en McNuggets-deal på 10 delar för 1 dollar och fortsatta måltidserbjudanden på 5 dollar.
Något extrapris på Quarter Pounder ingår inte i kampanjen.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.