Den kinesiska elbilstillverkaren Nio överväger att ta in 33 miljarder i en nyemission. Enligt uppgift har bolaget kontaktat investerare från Mellanöstern.
Nio funderar på nyemission
Mest läst i kategorin
Enligt källor till Bloomberg, som inte vill bli identifierade, överväger Nio att ta in 3 miljarder dollar, cirka 33 miljarder kronor, från investerare, det rapporterar Bloomberg.
I juni tog Nio in cirka 738 miljoner dollar, cirka 8 126,7 miljoner kronor, i en aktieförsäljning till CYVN Holdings i Abu Dhabi.
Aldrig gått med vinst
Enligt Bloombergs källor pågår samtal och det är inte säkert att Nio kommer genomföra en nyemission.
Nio, som grundades år 2014, har ännu inte gått med vinst och saknar kontanter. Förra kvartalet redovisade bolaget en förlust på 800 miljoner dollar, drygt 8 809 miljoner kronor, vilket var mer än beräknat.
På ett halvår har bolagets aktiekurs halverats, till cirka 14 miljarder dollar, drygt 154 miljarder kronor.
Under årets första åtta månader levererade Nio endast 94 352 fordon, vilket är mindre än hälften av bolagets årsmål på 250 000.
Väntar sig tvåsiffrig marginal
I juni erkände Nios grundare och vd, William Li, att bolaget har tvingats skjuta upp vissa investeringar och vara mer försiktigt med sin utlandsexpansion.
Trots det lanserade Nio förra veckan en smartphone som kan synka med bolagets bilar.
Nio satsar på att kortsiktiga investeringar i forskning och utveckling som enligt William Li på längre sikt kommer resultera i en bruttomarginal på runt 20 procent,
Han förväntar sig att bruttomarginalen kommer bli tvåsiffrig under årets tredje kvartal, hjälpt av det minskade priset på litium, som är en viktig råvara i elbilsbatterier, det skriver Bloomberg.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Batteribyte hos Nio slutar i lågor – elbilsägare i chock Dagens PS
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.