Nu är Elon Musk och OpenAI:s Sam Altman i luven på varandra – igen. I fokus den här gången: en svensk lyxbil i mångmiljonklassen.
Elon Musk i bråk om svensk superlyxbil
Mest läst i kategorin
Elon Musk och Sam Altman är som en gammeldags såpopera, med ett manus som spänner från en djup och nära relation, till ett bittert avståndstagande och fientliga pilar i en störtskur mellan parterna.
Det började fredligt. Elon Musk grundade OpenAI 2015 tillsammans med Sam Altman och tio andra.
Ursprungligen var tanken att skapa en forskningsorganisation som skulle lyfta AI ”till mänsklighetens bästa”.
Tre år senare hade Elon Musk enligt uppgifter tröttnat på OpenAI:s takt i framstegen och trodde att man låg för långt efter Google.
Musks förslag var att han själv skulle ta över företaget, vilket Altman och andra tvärvägrade.
Musk lämnade
Den maktkampen slutade med att Musk lämnade OpenAI och därmed avslutade sin affärsrelation med Sam Altman.
Trots att deras personliga relation hade försämrats, investerade Altman i Musks privatägda satsning på hjärnimplantat i Neuralink 2021.
Året därpå hade Altman och Musk ett slags möte på Allen & Company Sun Valley Conference, mer känt som ”sommarläger för miljardärer”.
Den vänskapliga stämningen mellan dem där blev dock kortlivad.
Senaste nytt
Då svalnade det ännu mer
Sedan OpenAI lanserat ChatGPT globalt 2022 och Altman blivit AI-branschens stora profil, försämrades deras relation ytterligare.
Möjligen enligt samma princip som Sten A Olsson, redare i Göteborg och grundare av Stena Line, lanserade när han förklarade varför han lät sin son ta över och själv lämnade företaget helt:
”Det finns bara plats för en tupp på varje skithög”.
Tidigare i år stämde Musk OpenAI och Sam Altman personligen. Anklagelsen var att de övergivit det ursprungliga syftet med företaget, det vill säga att utveckla AI till mänsklighetens bästa.
Anklagade OpenAI för lögn
I en serie inlägg på gissa-vilken-plattform anklagade Musk Altman och OpenAI för att ljuga, kritiserade deras koppling till Microsoft och föreslog att man skulle låta företaget byta namn till ”ClosedAI”.
OpenAI svarade med att ”avfärda alla Elons påståenden” och kalla hans inlägg för ”oseriösa”.
Musk hade enligt uppgift önskat “majoritetskapital, initial styrelsekontroll och att bli vd”, enligt OpenAI.
Förra månaden hotade Musk på X med att förbjuda alla Apple-enheter hos sina bolag, om Apple integrerade OpenAI i sin produktlinje.
Altman åker exklusivt
Nu handlar bråket om bilar.
Eller rättare sagt; det handlar om vilken bil Sam Altman åker omkring i, rapporterar Newsweek.
I ett videoklipp som cirkulerar ses Sam Altman köra omkring i en av världens mest sällsynta och dyraste superbilar, en vit svensk Koenigsegg Regera med ett inköpspris på 1,9 miljoner dollar.
”Bra fråga”
Den här videon störde Elon Musks sinnesfrid å det grövsta.
“Vd för OpenAI kör en av de dyraste bilarna. Hur blev OpenAI en vinstdrivande verksamhet när den var ideell?” frågade en person i ett inlägg på X.
Elon Musk svarade snabbt ”Bra fråga” och lyfte videon till sina 189 miljoner följare – och markerade med den lilla hugget att titelmatchen Musk-Altman ännu inte nått 15:e och sista ronden.
Läs mer:
Då förbjuder Elon Musk Apple. Dagens PS
Så ska Elon Musk ge oss superkrafter. Dagens PS
Microsoft lämnar OpenAI:s styrelse – Apple hänger på. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.