Dagens PS

Elon Musk hånade BYD – får nu äta upp det

Elon Musk
Teslas vd Elon Musk ångrar nog sitt raljerande över BYD 2011. (Foto: TT / montage)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 05 jan. 2024Publicerad: 05 jan. 2024

Elon Musk skrattade åt kinesiska BYD och gjorde narr av deras elbilar, men i dag fastnar nog skrattet i halsen på Teslas vd.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Som Dagens PS berättat körde BYD om Tesla som världens största elbilsleverantör under fjärde kvartalet.

Läs mer om det i den här artikeln: Tungt börsår för Volvo Cars och Polestar Dagens PS

Säkert ångrar Elon Musk sitt raljerande över den kinesiska elbilsrivalen 2011.

Elon Musks ord: BYD borde se till att inte dö

Då skrattade han åt BYD och sa i en Bloomberg-intervju, minns CNBC:

“Har du sett deras bil? Jag tycker inte att det är särskilt attraktivt, tekniken är inte så stark. Och BYD som företag har ganska stora problem på hemmaplan i Kina. Jag tror att deras fokus är, och med rätta borde vara, att se till att de inte dör i Kina.”

BYD lät sig inte nedslås av detta utan höll fast vid sitt mål om att en dag ruva Tesla på översta tronplatsen.

Och till slut gav trägen resultat.

ANNONS

Senaste nytt

Hade som mål att bli nummer ett

ANNONS

Det konstaterar Taylor Ogan, vd för Snow Bull Capital.

“Deras mål var att bli Kinas största biltillverkare och sätta Kinas tillverkning på kartan”, säger han till CNBC, som berättar att BYD från början var en mobiltillverkare men att företaget också sysslat med både gruvdrift och halvledare.

Det här uppges ha lagt grunden till bolagets framgångar under sin knappt 30-åriga era.

I artikeln framgår det att BYD grundades 1995 i tekniktäta staden Shenzhen i södra Kina.

Från början hade företaget 20 anställda och 2,5 miljoner kinesiska yuan i kapital.

Warren Buffett såg potentialen i Kinas elbilsaktör

Grundare var kemisten Wang Chuanfu och bolaget klev 2002 in på Hongkongbörsen, då som tillverkare av litiumjonbatterier.

Året därpå köpte BYD den lilla biltillverkaren Xi’an Qinchuan Automobile, och två år senare lanserade företaget sin första bil som kallades F3.

2008 inledde BYD sin bana som elbilsaktör och släppte en plug-in hybrid elbil, berättar CNBC och förklarar att Wall Street-ikonen Warren Buffett då fick upp ögonen för den kinesiska elbilsrookien.

ANNONS

Det blev startskottet för BYD:s succé på den globala elbilsmarknaden.

Läs även: Charlie Munger hånar Tesla – “nästan löjligt” Dagens PS

Läs mer: Analys: “Batteribehovet kommer att 30-dubblas” Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS