Elon Musk skrattade åt kinesiska BYD och gjorde narr av deras elbilar, men i dag fastnar nog skrattet i halsen på Teslas vd.
Elon Musk hånade BYD – får nu äta upp det
Mest läst i kategorin
Som Dagens PS berättat körde BYD om Tesla som världens största elbilsleverantör under fjärde kvartalet.
Läs mer om det i den här artikeln: Tungt börsår för Volvo Cars och Polestar Dagens PS
Säkert ångrar Elon Musk sitt raljerande över den kinesiska elbilsrivalen 2011.
Elon Musks ord: BYD borde se till att inte dö
Då skrattade han åt BYD och sa i en Bloomberg-intervju, minns CNBC:
“Har du sett deras bil? Jag tycker inte att det är särskilt attraktivt, tekniken är inte så stark. Och BYD som företag har ganska stora problem på hemmaplan i Kina. Jag tror att deras fokus är, och med rätta borde vara, att se till att de inte dör i Kina.”
BYD lät sig inte nedslås av detta utan höll fast vid sitt mål om att en dag ruva Tesla på översta tronplatsen.
Och till slut gav trägen resultat.
Hade som mål att bli nummer ett
Det konstaterar Taylor Ogan, vd för Snow Bull Capital.
“Deras mål var att bli Kinas största biltillverkare och sätta Kinas tillverkning på kartan”, säger han till CNBC, som berättar att BYD från början var en mobiltillverkare men att företaget också sysslat med både gruvdrift och halvledare.
Det här uppges ha lagt grunden till bolagets framgångar under sin knappt 30-åriga era.
I artikeln framgår det att BYD grundades 1995 i tekniktäta staden Shenzhen i södra Kina.
Från början hade företaget 20 anställda och 2,5 miljoner kinesiska yuan i kapital.
Warren Buffett såg potentialen i Kinas elbilsaktör
Grundare var kemisten Wang Chuanfu och bolaget klev 2002 in på Hongkongbörsen, då som tillverkare av litiumjonbatterier.
Året därpå köpte BYD den lilla biltillverkaren Xi’an Qinchuan Automobile, och två år senare lanserade företaget sin första bil som kallades F3.
2008 inledde BYD sin bana som elbilsaktör och släppte en plug-in hybrid elbil, berättar CNBC och förklarar att Wall Street-ikonen Warren Buffett då fick upp ögonen för den kinesiska elbilsrookien.
Det blev startskottet för BYD:s succé på den globala elbilsmarknaden.
Läs även: Charlie Munger hånar Tesla – “nästan löjligt” Dagens PS
Läs mer: Analys: “Batteribehovet kommer att 30-dubblas” Dagens PS
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.