Dagens PS

Efter Ozempic – yoghurt?

Bild på Yoghurt. Läkemedel som Ozempic mot diabetes öppnar ny marknad och livsmedelsföretag satsar nu på yoghurt.
Läkemedel som Ozempic mot diabetes öppnar ny marknad och livsmedelsföretag satsar nu på yoghurt. (Foto: Unsplash)
Linn Kolar
Linn Kolar
Uppdaterad: 28 juni 2024Publicerad: 24 juni 2024

Den ökande användningen av viktminskningsläkemedel som Ozempic, Wegovy och Zepbound påverkar mat- och dryckesindustrin dramatiskt. Livsmedelsföretag som Danone och Nestle anpassar nu sina produktutbud för att möta den nya efterfrågan på näringsrika och proteinrika produkter.

ANNONS

Den så kallade Ozempic-revolutionen har gjort att efterfrågan på viktminskningsprodukter i mat och dryckesform har sjunkit drastiskt, skriver Bloomberg.

Men det finns en ljusning – Ozempic, Wegovy och Zepbound ger ett uppsving för åtminstone en produkt som tidigare haft låg efterfrågan – yoghurt.

Tack vare Ozempic

Livsmedelsjätten Danone har nämligen sett en markant ökning av efterfrågan på sin högprotein- och lågkaloriyoghurt i USA.

Det beror delvis på den ökande användningen av Wegovy och Zepbound – nya fetmabehandlingar liknande diabetesläkemedlet Ozempic, menar företaget.

“Vi har ett mycket stort utbud av proteinyoghurt, som flyger från hyllan,” säger Juergen Esser , vice verkställande direktör med ansvar för ekonomi, på Danone.

“Jag tror att dessa produkter är attraktiva för både konsumenter som är under behandling av GLP-1 eller som bara vill hantera sin vikt eller sitt välbefinnande”, fortsätter han.

Men Danone riktar inte sin marknadsföring direkt till GLP-1-användare i nuläget.

ANNONS

Senaste nytt

Näringsbrist ger efterfrågan

ANNONS

Användningen av GLP-1-läkemedel som Ozempic och Wegovy, som minskar aptiten och kan leda till näringsbrist, har påverkat konsumtionsmönstren i USA.

Vilket även har fått den schweiziska livsmedelsjätten Nestle SA att ta ett ytterligare steg framåt och haka på trenden.

Bland annat kommer portionskontrollerade frysta måltider med högt innehåll av protein och fiber att lanseras senare under året, enligt Bloomberg.

Lanserar webbtjänst

Nästa vecka lanserar de även en ny webbtjänst som är avsedd att vägleda konsumenter till produkter specifikt utvecklade för GLP-1-användare.

Utbudet kommer att inkludera proteinrika måltider och dessutom vitaminer som sägs bekämpa håravfall.

En av de möjliga biverkningar som patienterna kämpar med.

Läs även:

Ozempic kritiseras – 1300 procent dyrare i USA. Dagens PS

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Linn Kolar
Linn Kolar

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor. 

Linn Kolar
Linn Kolar

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor. 

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS