Mindre än en månad efter att Nissan och Honda avbrutit sin planerade och storslagna fusion avgår Nissans vd Makoto Uchida, rapporterar CNBC.
Efter kraschade fusionen – nu avgår Nissans vd


Mest läst i kategorin
Uchida lämnar sin stol den 1 april och han ersätts av bilföretagets chefsplanerare Ivan Espinosa, som blir fjärde vd:n på åtta år enligt ett pressmeddelande.
“Omvälvningen i ledningen kommer mindre än en månad efter att Nissan och Honda avbröt fusionssamtalen”, skriver amerikanska finansnyhetskanalen CNBC.
Så lät det då: Ny global biljätte tar form Dagens PS
Affär på 60 miljarder dollar upp i rök
En potentiell affär på 60 miljarder dollar gick i stöpet, framgår det, när de japanska biljättarnas sammanslagning havererade.
Det skulle ha blivit världens tredje största bilföretag sett till försäljningsvolymen, men enligt källor till Reuters föll planerna samman på grund av “stolthet och förnekelse” hos Nissan. Även bolagets vägran att stänga fabriker bidrog till att fusionen aldrig blev av.
Honda hade för avsikt att göra Nissan till sitt dotterbolag och skära ner på personalen hos Nissan, vilket också hjälpte till att grusa affären.
Läs mer: Honda till Nissan: “Dumpa Renault” Dagens PS
Missa inte: Dödsryckning eller räddning? Krisande Nissan räddas av Honda Dagens PS
Senaste nytt
Fler huvuden rullar på Nissan
Nissans vd Makoto Uchida är inte den enda toppchefen som gör sorti vid månadsskiftet. Ytterligare två högt uppsatta chefer lämnar sina befattningar, enligt CNBC.
Rapporten för tredje kvartalet, som slutade sista december 2024, visar på en nedgång med dramatiska 78 procent i rörelseresultat på årsbasis. Dessutom gjorde före taget en nettoförlust på 14,1 miljarder yen (95,7 miljoner dollar).
Siffrorna står i bjärt kontrast till vinsten på 29,1 miljarder yen som Nissan gjorde under samma kvartal året innan.
Inget drömscenario för Japans biljätte
Biljätten kom också in med en vinstvarning och sänkte sina prognoser för helåret fram till slutet av mars, både vad det gäller intäkter och rörelseresultat till 12,5 biljoner yen respektive 120 miljarder yen, ned från 12,7 biljoner yen och 150 miljarder yen i den tidigare prognosen.
Biltillverkaren räknar med en nettoförlust på 80 miljarder yen i år, vilket enligt bolaget är väntat.
Läs mer: Planen på en ny biljätte spricker – därför blev det nej Dagens PS

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.