De arbetade på lastfartyget som kraschade in i en bro i Baltimore tidigare i år. Sju veckor senare befinner de sig fortfarande ombord och får inte lämna fartyget. Här läser du varför.
Efter broolyckan: Besättningen strandad på fartyget
Mest läst i kategorin
Det har benämnts som den “största förlusten i marin historia”. Haveriet som i mars i år tog sex människoliv och lamslog den amerikanska staden Baltimore.
Två månader senare pågår arbetet med att rensa upp i förödelsen i USA:s mest trafikerade hamn. Allt medan den globala handeln blöder rekordhöga belopp.
Däribland bilbranschen och biltillverkare som Nissan, Toyota, GM, Volvo (börskurs Volvo), Jaguar Land Rover och VW.
Svävar i limbo
Bortom de ekonomiska och industriella konsekvenserna svävar besättningen ombord på containerfartyget som orsakade olyckan i ovisshet.
Ända sedan deras fartyg Dali, kraschade in i bron den 26 mars i år är nämligen de 21 besättningsmedlemmarna ombord – förbjudna att lämna.
Skälet till det är att internationella sjöfartsregler stipulerar att fartyget efter olyckan måste vara bemannat.
Senaste nytt
Sjömän måste vara ombord
Detta då ett massivt fartyg som den 984 fot långa, 106 000 ton tunga Dali kräver konstant vård – även om det inte rör sig.
“Man kan ta in vatten. Det finns maskiner som går… varje gång maskiner är igång finns det en viss risk att något går sönder och orsakar en brand eller något liknande. Så sjömän måste vara ombord och redo att hantera dessa olika faror. Och det är enligt lag”, säger Philip C. Schifflin Jr., ansvarig på centret för marint försvar till CNN.
Utgångna visum
Som tillägg till det undersöker FBI fortsatt det inträffade. För besättningen har det bland annat inneburit att deras mobiltelefoner beslagtagits, vilket orsakat oro och rädsla för straffrättsligt ansvar.
De har även tvingats uthärda en serie kontrollerade explosioner sedan en massiv bit av bron fastnat ovanpå skeppets för. En ständig påminnelse om det inträffade och de kollegor de forfarande sörjer.
Vidare har deras amerikanska visum gått ut i processen.
De har följaktligen fastnat i en rävsax av regelverk och komplikationer som det kan ta veckor – i värsta fall – månader att reda ut.
Fakta om broolyckan i Baltimore
Det var under natten mot tisdag, klockan 01:27 den 26 mars 2024, som kollisionen med bron rapporterades in. Kustbevakning och räddningstjänst sattes omedelbart in.
Bron var under reparation vid olyckstillfället och personal befann sig på plats. Ekolod visade även att det fanns fordon i vattnet efter olyckan.
Fartyget Dali, ägt av Grace Ocean Pte, tappade framdrivningen av oklar anledning när det lämnade hamnen.
Besättningen larmade myndigheterna om att de tappat kontrollen över fartyget och kolliderade sedan med en bropelare. Bron föll samman och både bilar och människor störtade i floden nedanför bron.
Källa: Autonews, BBC och CNN.
Läs mer:
Notan för kollapsade bron: “Största förlusten i marin historia”. Dagens PS
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.