Dagens PS

E-handels vd:n om konsumentbolagens tuffa läge

Michael Lindskog, vd för börsnoterade Rugvista, ser att den nordiska konsumenten börjar återfå lite köpkraft. Dock är det fortfarande svagt i Europa säger han i en längre intervju med Aktiespararna.
Michael Lindskog, vd för börsnoterade Rugvista, ser att den nordiska konsumenten börjar återfå lite köpkraft. Dock är det fortfarande svagt i Europa säger han i en längre intervju med Aktiespararna. (Foto: Rugvista Group)
David Ingnäs
David Ingnäs
Uppdaterad: 18 sep. 2024Publicerad: 18 sep. 2024

Vinstvarningar och rekonstruktioner har blivit vardagsmat för flera av börsens konsumentbolag. Trots att räntesänkningar är på väg verkar det tuffa läget bestå. Hur mår egentligen landets konsumenter?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En som verkligen har inblick i hushållens plånböcker är Zalandos tidigare Nordenchef, nu börs-vd för matthandlaren Rugvista (börskurs Rugvista), Michael Lindskog.

Flera vinstvarningar från konsumentbolag

”I synnerhet i södra och mellersta Europa märker vi att många är försiktiga med att spendera pengar på ’nice to have-produkter’ och att sådan konsumtion får stå tillbaka för hushållen när man ser att levnadskostnaderna ökar. Spargraden i många av de europeiska länderna har varit på all time high”, säger han i en längre intervju med Aktiespararna.

Köplusten bland Sveriges och världens konsumenter har blivit ett högaktuellt ämne efter att flera svenska konsumentbolag i dagarna kommit med negativa signaler.

Husqvarna (börskurs Husqvarna) och Dometic (Börskurs Dometic) har vinstvarnat. Kinnevikägda (börskurs Kinnevik) Mathem och Ratosägda (börskurs Ratos) Plantagen har begärt rekonstruktion.

Även Rugvista har känt av hushållens återhållsamhet som drabbat konsumentbolagen men nu börjar e-handels vd:n se ljusglimtar.

Norden en ljusglimt

“I Norden ökade försäljningen med 8,6 procent, medan den minskade med 1,4 procent i Tyskland och övriga tysktalande länder. I ”övriga länder” – där merparten av försäljningen kommer från övriga Europa – minskade omsättningen med 4,2 procent”. säger han om det senaste kvartalet.

”Vi ser att svenska hushåll börjar vilja spendera lite mer på varor som våra – alltså sällanköpsvaror. Men Norden och framför allt Sverige ligger lite före resten av kontinenten på kurvan”, är hans analys.

ANNONS

Rugvistas mål är att “bli navet för den europeiska mattindustrin”, säger Michael Lindskog till Aktiespararna. Även om bolaget har adderat fler produkter i sitt sortiment så kommer kärnan i verksamheten dock alltid vara mattor bedyrar konsumentbolagets vd.

Mattbolaget har haft ett svagt börsår hittills och är ned drygt 36 procent sedan årsskiftet i skrivande stund.

Läs mer:

Rugvista ska erövra Europa – Dagens PS

Ännu en vinstvarning: “Situationen förvärrats” – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS