Tunna plånböcker hos kunderna. Svag tillväxt hos handlarna. Sammanfattningen: Sju av tio e-handlare tror på svag eller negativ tillväxt i år.
Dystra e-handlare tror på dystra tider
Mest läst i kategorin
Det är i Svea banks senaste e-handelsindikator som majoriteten av e-handlarna placerar mungiporna på tjugo i fyra.
Sju av tio e-handlare tror att deras tillväxt kommer att svara svag, platt eller negativ under den närmaste framtiden.
Delvis lutar sig handlarna mot det första kvartalets erfarenheter.
36 procent av de tillfrågade e-handlarna har sett en svag tillväxt januari-mars 2023 – 25 procent av dem ingen alls, skriver Dagens Industri.
E-handlare: Svag eller ingen tillväxt
Det blir inte roligare under det inte andra kvartalet, tror de.
30 procent räknar med ingen eller negativ tillväxt, 43 procent sträcker sig till att våga hoppas på en svag tillväxt och de 27 procent som återstår tror på bättre tider än så.
“Det senaste året har varit en stor omställning från pandemiåren då e-handeln gick spikrakt uppåt. Många måste nu lägga om sin verksamhet och sina prioriteringar för att ta sig igenom den här tuffa tiden”, kommenterar Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea bank.
Sommar och second hand
Bäst kommer trädgård och byggvaror att gå när vi går mot odlings- och sommarstugesäsong, tror handlarna som även flaggar för att begagnat och vintage ska nå tillväxt i nuvarande kristider.
Nya kampanjer, sökoptimering och kraftigare marknadsföring ska rädda övriga, noterar e-handelsindikatorn där 40 procent av de 502 e-handlarna säger sig ha ökat marknadsföringen i sociala medier.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.