Dagens PS

Dyrt att återställa världens största flygplan

Världens största flygplan
Världens största flygplan, Antonov AN-225 förstördes i februari.
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 19 apr. 2022Publicerad: 19 apr. 2022

Världens största flygplan, Antonov AN-225, har blivit förstört under kriget i Ukraina. Det pågår redan flera beräkningar på att återställa det populära flygplanet – och de pekar på att det blir dyrt.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var i slutet av februari som det det gigantiska fraktflygplanet, som döpts till ”Mriya” (dröm på ukrainska), som stod parkerat på ett flygfält utanför Kiev attackerades av ryska trupper och förstördes, som Dagens PS rapporterade om.

Nu pågår diskussioner på att återställa Mriya som flög för första gången 1988, uppger CNN.

Dyrt att återställa världens största flygplan

Frågan är bara vad återställningen kommer hamna på, där beräkningarna ser ut att bli kostsamma.

Andrii Sovenko, en Kiev-baserad ingenjör och flygexpert som har flugit på AN-225 som en del av flygplanets tekniska besättning, har sammanställt en detaljerad lista över skadorna.

Framför allt är det planets tekniska system och utrustning som har förstörts och att återställda dem kommer vara det svåraste menar Sovenko.

“Det beror på det att de flesta av de olika elektriska systemen, pumparna och filtren som används på AN-225 alla är från 1980-talet”, säger han och tillägger:

“De tillverkas helt enkelt inte längre, så det är osannolikt att de kan återställas exakt som de var.”

Ukrainas statliga försvarsföretag Ukroboronprom har tidigare uppskattat kostnaderna för reparationerna av Mriya till 3 miljarder dollar, vilket fick många att höja på ögonbrynen.

ANNONS

“Kostnaden kommer att bero på hur svårt skadade de överlevande delarna av flygplanet är, samt hur många modifieringar och ny utrustning som kommer att krävas”, säger Sovenko vidare men tillägger samtidigt att det kommer röra sig om hundratals miljoner dollar och inte miljarder.

Det håller Richard Aboulafia, en flyganalytiker på Aerodynamic Advisory, med om.

“Visst är 500 miljoner dollar mer rimligt, till och med med certifiering, än 3 miljarder dollar.”

ANNONS

Senaste nytt

Vem ska betala?

Fortfarande återstår dock det stora frågetecknet vem som ska betala för återställningen av Mriya.

“Kostnaderna som krävs för att bygga det andra Mriya kommer behöva korreleras med Antonovs finansiella kapacitet efter kriget, såväl som med de förväntade intäkterna från driften av flygplanet”, avslutar Sovenko.

Läs även: Svenska vapen från Saab pekas ut av rysk tv

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]