Digital revolution i Latinamerika lockar riskkapitalbolag att investera stora summor. Bara Indien ligger före i investeringsligan globalt.
Digital revolution i Latinamerika lockar riskkapitalbolag
Mest läst i kategorin
När pandemin slog till använde inte ens hälften av regionens invånare banktjänster. På bara några månader, mellan maj och september, öppnade 40 miljoner invånare bankkonton enligt en rapport från Mastercard.
110 miljoner användare
Start-upföretag som Nubank, startat av colombianen David Vèlez efter att det tog honom ett halvår att öppna ett bankkonto när han flyttade till Sao Paolo, Brasilien och Ualá i Argentina har spelat nyckelroller i expansionen. I Brasilien har centralbanken introducerat Pix, som fungerar ungefär som Swish, som nu har 110 miljoner användare.
Digital revolution i Latinamerika har, liksom i andra regioner, accelererats av pandemin. Latinamerika har bland de högsta dödstalen i världen, och covid-19 har tvingat fram en mycket högre grad av ekonomi online.
Pierpaolo Barbieri, som grundade Ualá 2017, säger till Financial Times:
“Latinamerika, som stått för en stor del av världens BNP eftersom det handlar om medelinkomstländer, har underinvesterat i teknologi. Det vi ser nu är en kapplöpning där alla rusar omkring för att identifiera möjligheterna.”
Stor utvecklingspotential
På andra områden ligger regionen fortfarande efter, ett exempel är onlineshopping där endast 20 procent av befolkningen i Latinamerika någon gång shoppar via nätet jämfört med 70 procent av kineserna och USA:s nära 50 procent.
Det finns med andra ord stor utvecklingspotential för digitaliseringen av regionen, och stora pengar investeras av riskkapitalbolag. Under första halvan av 2021 har 6,5 miljarder dollar (56 miljarder kronor) investerats.
Nubank är ett exempel på den nya sortens latinamerikanska start-uppföretag. Det startades 2013, och har nu fler kunder än någon annan fristående digital bank i världen. Det brasilianske fintech-företaget vill ha en IPO-värdering på över 55 miljarder dollar (drygt 474 miljarder kronor, enligt uppgifter till Reuters.
Utveckling efter regionala behov
Framgång på den latinamerikanska marknaden är inget som går att copy-paste från till exempel USA. Det som har fungerat för start-ups är att anpassa sig till regionen.
“De modeller som verkar fungera är de som säger ‘det finns strukturella problem i regionen, och de kan lösas genom nya företag utvecklade specifikt för den här regionens behov'” säger Ivonna Cuello, före detta vd för LAVCA, organisationen för privata investerare i Latinamerika. “Att ta hit Silicon Valley och tropikalisera det fungerade inte alls.”
Läs även: “Ärkeängel”-investerare går in i ny blockchain-fond
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.