Dagens PS

Diamant-experter: Slut på labbodlad boom

diamanter
Boomen för labbodlade stenar är över, säger experter till Business Insider. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 19 feb. 2024Publicerad: 19 feb. 2024

“En del av modeflugan börjar blekna lite”, säger Paul Zimnisky, en ledande diamantanalytiker, om det syntetiska glittrat, berättar Business Insider.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Han räknar med att juvelerare drar ner på labbodlade diamanter och ökar fokus på den naturliga råvaran under nästa år.

Det är också så, tillägger experten, att de flesta juvelerare inte bemödar sig att ens ha labbodlade diamanter i lager utan i stället köper dem på konsignation.

Han är inte det enda branschproffset som utgår från att boomen med labbodlade diamanter är slut och att ett dramatiskt prisras lurar bakom hörnet.

Analytiker slår fast i Business Insider att hajpen med konstgjorde diamanter snart är ett minne blott och att det är äkta ädelstenar som åter får dominans inom smyckesindustrin.

Riktiga diamanter sällsynta och har status

“Modesmycken är alltid värda en liten bråkdel av riktiga smycken”, säger exempelvis Cormac Kinney för råvaruhandelsföretaget Diamond Standard, och slår fast att det är riktiga diamanter som är sällsynta.

Det är inte så, säger experterna, att efterfrågan på syntetiska diamanter upphör helt men försäljningen kan sjunka till en ensiffrig procentsats.

När labbodlade diamanter såg toppen låg tillväxten på 20-30 procent.

Nu väntas försäljningen av de konstgjorda ädelstenarna hamna på billighetsmarknaden med sänkta erbjudanden för lån på labbodlade diamanter även hos pantbanker.

ANNONS

Walmart och Pandora har slagit mynt av labbodlade diamanter som under fjolåret var omättligt populära, även bland en del världskändisar.

Nu glänser de konstgjorda diamanterna, vars priser ansetts överkomliga, inte lika mycket längre.

Labbodlade diamanterna uppges i dagsläget ha cirka 20 procent av marknaden, och det kan jämföras med hur det såg ut 2015 när det konstgjorda glittret hade noll marknadsandelar.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Rabatten på konstgjorda stenar hela 90 procent

Under tolv månader fram till november förra året ökade labbodlade diamantsmycken med 51 procent, samtidigt somförsäljningen av lösa labbodlade diamanter steg 47 procent, enligt siffror från Tenoris som Business Insider hänvisar till.

Dock säljs labbodlade diamanter till 90 procents rabatt i dag. 2015 var rabatten betydligt lägre och bara 10 procent, framgår det.

“En syntetisk diamant är inte samma sak som en naturlig diamant. Vilket ädelstenslabb som helst kan se skillnaden, och dina vänner kan förmodligen också göra det – särskilt om diamanten inte matchar din ekonomiska status”, säger Cormac Kinney.

Läs även: Så ska labbodlade stenar få LVMH att gnistra Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Dagens PS - en del av newstechbolaget RLVNC

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]