Vitvarubolaget Electrolux har svårt med tillväxten och ännu svårare blir det nu när storköksverksamheten Electrolux Professional har lämnat boet.
Di: Därför borde börsjätten blicka österut


Bolaget borde söka sig österut där tillväxten finns, men där har Electrolux en svag närvaro.
Det skriver Dagens Industri i torsdagens utgåva av tidningen.
Electrolux har mycket liten närvaro i Asien i förhållande till andra svenska globala företag och under fjolåret stod världsdelen för bara 6 procent av koncernens försäljning. Kina är en särskild vit fläck på kartan, jättelandet är världens största vitvarumarknad men utgör bara 3 promille av Electrolux försäljning.
Electrolux tyngs av låg tillväxt och halvdan lönsamhet, vilket kräver nya tag efter avknoppning av Electrolux Professional. “Expansion i Asien kan krävas för att få fart på affärerna”, skriver tidningen i sin slutsats.

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Vår bäst säljande livförsäkring ger tre miljoner. Gör som tusentals andra kunder och teckna livförsäkringen som gör stor nytta till små priser. Trygga din familjs framtid.