Dagens PS

Deflationstryck: Amazon, Walmart och Target sänker priser i USA

sänker priser
Walmart och Amazon Fresh är bland de som bolag sänker priserna i USA. (Foto: Matt Rourke/AP/TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 29 maj 2024Publicerad: 29 maj 2024

De har höjt priserna för mycket – nu måste Amazon, Walmart och Target sänka dem igen efter minskad försäljning.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Priserna har skruvats upp så mycket i USA att vissa företag börjar märka av ett rejält tapp i försäljningen och nu tvingas sänka priserna igen. E-handelsjätten Amazons matvarubutik Amazon Fresh är bland de bolagen, de sänker nu priset på 4000 varor med upp till 30 procent, rapporterar Fortune.

Sänker inte priser för att vara snälla

Det följer på liknande prissänkningar hos konkurrenter som Walmart och Target i förra veckan.

I april var inflationen för matvaror 1,1 procent på årsbasis, betydligt lägre än de 3,6 procent som gällde för ekonomin som helhet. Inflationen på restauranger var 4,1 procent, och matvarubutikerna ser nu en chans när dyrare restaurangbesök kommer att leda till att fler köper mat i butik och lagar hemma.

“Vi kommer att leda på pris, och vi kommer att hantera våra marginaler, och vi kommer att vara det Walmart som vi alltid har varit”, säger Doug McMillon, vd på Walmart.

Walmart går bäst av ovan nämnda bolag, men det beror enligt Fortune på att de har en hög andel rika kunder och har stora framgångar med e-handel.

Prissänkningarna kommer förstås inte för att bolagen vill vara snälla mot sina konsumenter – Target tappade exempelvis 3,7 procent av sin försäljning under det första kvartalet jämfört med föregående år.

Samma läge för snabbmat

Trenden går också att se i snabbmatsbranschen, där McDonald’s, Wendy’s och Burger King alla försöker med olika kampanjer för att motverka kundernas fallande intresse för snabbmat som blivit dyr.

ANNONS

De tidigare prishöjningarna går inte heller att bara tillskriva ökade kostnader för bolagen – vinsterna i detaljhandeln har växt betydligt mer än inflationen. Vilket förstås skapat utrymme för företagen att möta upp med prissänkningar när försäljningen faller.

“Vad du ser är att det faktiskt har gjorts möjligt av företag som överför sina stigande kostnader fullt ut men sedan satsar på mer”, säger Lindsay Owens, verkställande direktör för den ekonomiska policygruppen Groundwork Collaborative, enligt Fortune.

Läs även: Amazon sparkar hundratals – trots starka rapporter (Dagens PS)

Läs även: Så investerar världens rikaste familj (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS