Dagens PS

De kan tappa miljarder på nya tullarna

Nu minskar annonser och marknadsföring - tecken på konjunktur som viker
Facebook är en av de plattformar som drabbas hårt i förlängningen av USA:s nya tullar, när annonsörer inte längre vill marknadsföra sig i USA. (Foto: Tim Aro/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 25 apr. 2025Publicerad: 25 apr. 2025

Nu visar sig tecknen på en rejäl inbromsning av reklam och marknadsföring i USA, en klassisk indikation på en konjunkturnedgång.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den digitala amerikanska reklammarknaden omsluter cirka 350 miljarder dollar. Det är intäkter som bidragit till att finansiera techföretagens expansion inom AI och en mängd andra sektorer.

Nu förbereder sig sektorn för den nedgång som börjat visa sig under april, skriver WSJ.

Små företag och annonsörer har börjat utvärdera konsekvenserna av USA:s kombination av handelskrig och utpressning mot övriga världen.

Tecken under april visar att de drar ned marknadsföringen och analytiker ser även nedgångar inom reklam för bilar, resor, mode och allmänna online-utgifter.

Varannan amerikan orolig för landets ekonomi. Dagens PS

”Har redan reagerat”

“Det har redan varit en reaktion”, säger Eric Seufert, konsult inom digital annonsering.

“Vad företag gör nu är att försöka spara pengar för att betala de tullar de måste betala. Det mest effektiva sättet att göra det är att minska annonsutgifterna just nu”.

En utdragen ekonomisk nedgång skulle dämpa försäljningen från Meta Platforms och Alphabets Google med tiotals miljarder dollar.

ANNONS

Så mycket som 10 miljarder dollar i annonsförsäljning främst från Kina är i riskzonen för Meta, menar WSJ.

Den verksamheten har ökat under de senaste åren på grund av hårda satsningar från shoppingplattformar som Temu och Shein.

Ekonomiska eliten tonar ned risk för finanskris. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Stänger lucka i lagen

USA har dessutom stängt ett gammalt kryphål som gett tull- och avgiftsfrihet för försändelser värda 800 dollar eller mindre, ett kryphål som de kinesiska plattformarna utnyttjat.

Nu står inte minst Google inför troligen kraftigt intäktsminskningar från Kina.

“Vi är uppenbarligen inte immuna mot makromiljön”, säger Philipp Schindler, Googles affärschef, hos WSJ.

Schindler ville i övrigt inte spekulera i effekterna av USA:s nya tullar. Men det är enkelt att se att dessa effekter blir omfattande.

Även om Meta inte driver egna tjänster i Kina, köper kinesiska annonsörer mycket utrymme för att marknadsföra sina varor.

ANNONS

Blir omöjligt att sälja

Nu gör det stängda kryphålet i lagen i kombination med de nya tullarna att det i praktiken blir omöjligt för de kinesiska företagen att sälja i USA.

Då försvinner även deras behov av att marknadsföra sig mot amerikanska konsumenter – och annonserna på Instagram, Facebook och Google blir historia.

Nästa vecka rapporterar flera av världens stora techföretag och det kan ge en indikation.

Annonseringen från Googles sökverksamhet och Youtube ökade under första kvartalet jämfört med motsvarande period förra året, sade Alphabet torsdag.

USA:s självmål – här är allt som blir svindyrt. Realtid

Ville köpa och sälja i tid

Reklamanalytikern Brian Wieser menar att ökningen förta kvartalet beror på ”rädsla för tullarna”, vilket motiverade konsumenter att handla tidigt på året och gjorde marknadsförarna lika ivriga att hinna sälja i tid.

Digitala företag är ofta de första som drabbas av en annonsnedgång, av det enkla skälet att marknadsförare kan stoppa utgifter så gott som omedelbart.

ANNONS

USA:s annonschefer hoppas, liksom många andra, att Trump-regimen ska avbryta eller sänka tullarna.

För företag som Meta är det centralt, inte minst utifrån att små och medelstora företag är extra känsliga för att minska sin marknadsföring. Meta arbetar med mer än tio miljoner annonsörer.

Bilindustrins hårda varning till Trump. Dagens PS

Brics utmanar USA:s dominans: “Ny balans i världen”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS