Dagens PS

Därför vill inte Volvo Cars använda Teslas teknik

Enligt Volvo Cars vd ska bolaget inte använda Teslas autonoma körteknik
Enligt Volvo Cars vd ska bolaget inte använda Teslas autonoma körteknik. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 21 juli 2023Publicerad: 21 juli 2023

Volvo Cars ska använda Teslas snabbladdarstationer men inte bolagets autonoma körteknik, Volvo Cars vd förklarar varför.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I juni sade Volvo Cars att de ingått avtal med Tesla som ska ge Volvo Cars elbilar tillgång till Teslas snabbladdarstationer, det rapporterar CNBC.

12 000 snabbladdarstationer

Enligt avtalet ska Volvo Cars elfordon få tillgång till Teslas 12 000 snabbladdarstationer i USA, Kanada och Mexiko.

Volvo Cars strategi säger att alla bilar de säljer ska vara helt elektriska till år 2030.

Enligt Volvo Cars vd, Jim Rowan, planerar de inte att använda Teslas autonoma körteknik utan ska i stället fokusera på att utveckla egna system.

“Vi har redan tagit det beslutet när det gäller vad vi vill kontrollera internt, när det gäller vår teknik”, säger Jim Rowan till CNBC.

Han tillägger att bolaget har valt att de vill ha full kontroll över sina avancerade förarassistanssystem, ADAS, hela vägen upp till mjukvaran för full autonom körning.

“Så vi kommer att fortsätta att skriva det, vi kommer att fortsätta att investera i det, och vi kommer att fortsätta att utveckla det”, säger Jim Rowan till CNBC.

Sämre kvartalsresultat än förra året

Volvo Cars resultat för årets andra kvartal, före räntor och skatt, var 5 miljarder kronor. Det kan jämföras med andra kvartalet 2022, då resultatet var 10,8 miljarder kronor.

“Under kvartalet redovisade bolaget en fortsatt stark försäljningsutveckling för elbilar. Försäljningen av Volvo Cars helt elektriska modeller ökade med 178 procent på årsbasis under andra kvartalet och stod för 16 procent av företagets totala försäljning”, skriver Volvo Cars i sin kvartalsrapport.

”Andra kvartalet 2023 visar att året tar form enligt plan”, säger Jim Rowan, i rapporten.

Priset på litium har minskat

ANNONS

De senaste åren har fordonsindustrin drabbats av problem som är relaterade till försörjningskedjor och materialkostnader.

Jim Rowan säger till CNBC att kostnaden för litium ökade dramatiskt förra året, men att den nu har minskat avsevärt.

“Det gick från cirka 10 till cirka 110 dollar per kilo och nu är det nere … under, någonstans mellan 30 och 40. Så vi börjar se att det normaliseras, och jag tror att det kommer att fortsätta minska under detta år”, säger Jim Rowan till CNBC.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Polisen kan bojkotta Volvo Cars – kikar på årgärd Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
Dagens PS - en del av newstechbolaget RLVNC

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]