Dagens PS

Därför vill färre länder handla med Kina

Kina
Nästan hälften av alla tillfrågade svenska företag planerar att minska affärerna med Kina på två till fem års sikt, enligt en färsk undersökning.(Foto: Pixabay)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 10 nov. 2023Publicerad: 10 nov. 2023

Allt fler företag drar ner på handeln med Kina för att i stället satsa på leverantörer från Europa och Sydostasien. Det visar en undersökning som Svenskt Näringsliv har gjort.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Nästan hälften av alla tillfrågade svenska företag planerar att minska affärerna med Kina på två till fem års sikt, enligt en undersökning från Svenskt näringsliv.

Det är framförallt importföretagen som vill hitta fler marknader.

”Det är en helt naturlig följd av det vi har sett de senaste åren med både krig och pandemi”, säger Anna Stellinger, chef för internationella och EU-frågor hos Svenskt näringsliv till SR.

Vill exportera

Däremot vill exportföretagen fortsätta sälja till Kina. Endast 18 procent planerar att dra ned – 25 procent planerar att öka.

”Vi ser att det finns en önskan – och en planering från svenska företag att dra ner på sin import från Kina. Man vill helt enkelt diversifiera”, säger Stellinger.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Såg utvecklingen

Det här var ett perspektiv Svenskt näringsliv målade upp redan i början av 2023.

”Många företag tar det säkra före det osäkra även om det gör att det blir dyrare”, sade handelsexperten Henrik Isakson då.

ANNONS

Istället riktade man sig mer mot Europa – och hemlandet. 39 procent av storföretagen förklarade att de skulle lägga en större del av sina inköp i Sverige.

”Detta visar på en tydlig trend, men hur stark den är går inte att säga än för vi behöver också veta mer om storleken på de handelsvolymer som påverkas påpekade Isakson.

Pandemi, osäkra leveranskedjor, ökade spänningar mellan Kina och USA och en ansträngd relation mellan Kina och EU, var skäl som lyftes fram.

Ett annat var att landet inte längre är en ”låglönefabrik” för resten av världen.

Vill gå tillbaka?

Kanske är det den rollen Kina nu återtar.

Priserna på varor som skickas från landet har fallit runt 20 procent i år, enligt ABN Amro, rapporterar WSJ.

Även om en del av den nedgången återspeglar att flaskhalsarna i leveranskedjorna lättat, är det också ett tecken på att kinesiska säljare rabatterar varor för att bevara eller utöka marknadsandelar under en period av svagare global efterfrågan.

Lokala myndigheter i Kina har subventionerat utlandsresor för företag som vill sälja mer utomlands, och uppmanar bankerna att låna ut till företag som vill expandera i länder som deltar i Kinas Belt and Road-program.

ANNONS

Orsakerna är flera. En av dem är att Kina producerar mer än vad man har kunder och efterfrågan till.

Samtidigt pressas Kina av strider med EU (elbilar är ett primärt område) och USA (senast stål) , med sanktioner och utredningar om marknadsfientliga subventioner.

Indien och Vietnam

Nu tvingas landet dessutom driva kampen på fler håll.

Indien undersöker om de dumpat priserna på allt från kemikalier till möbler i en illojal konkurrens med indiska tillverkare.

Vietnam har inlett en liknande undersökning när det gäller vindkraftstorn och sammanknippad utrustning Kina levererat.

Kina förnärmat

Kinas kommentar till alla anklagelser är att deras produkter vinner marknadsandelar för att de är ”attraktiva för utländska köpare” och att länders och handelsblocks motåtgärder enbart är ”protektionistiska handlingar”.

Relaterad läsning:

ANNONS

Stort exportras i Kina men importen skräller – Dagens PS

Kinas ekonomiska makt är över – landet har bytt fokus – Dagens PS

Kinas import minskar – sänker global handel – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Dagens PS - en del av newstechbolaget RLVNC

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]