Allt fler företag drar ner på handeln med Kina för att i stället satsa på leverantörer från Europa och Sydostasien. Det visar en undersökning som Svenskt Näringsliv har gjort.
Därför vill färre länder handla med Kina
Mest läst i kategorin
Nästan hälften av alla tillfrågade svenska företag planerar att minska affärerna med Kina på två till fem års sikt, enligt en undersökning från Svenskt näringsliv.
Det är framförallt importföretagen som vill hitta fler marknader.
”Det är en helt naturlig följd av det vi har sett de senaste åren med både krig och pandemi”, säger Anna Stellinger, chef för internationella och EU-frågor hos Svenskt näringsliv till SR.
Vill exportera
Däremot vill exportföretagen fortsätta sälja till Kina. Endast 18 procent planerar att dra ned – 25 procent planerar att öka.
”Vi ser att det finns en önskan – och en planering från svenska företag att dra ner på sin import från Kina. Man vill helt enkelt diversifiera”, säger Stellinger.
Såg utvecklingen
Det här var ett perspektiv Svenskt näringsliv målade upp redan i början av 2023.
”Många företag tar det säkra före det osäkra även om det gör att det blir dyrare”, sade handelsexperten Henrik Isakson då.
Istället riktade man sig mer mot Europa – och hemlandet. 39 procent av storföretagen förklarade att de skulle lägga en större del av sina inköp i Sverige.
”Detta visar på en tydlig trend, men hur stark den är går inte att säga än för vi behöver också veta mer om storleken på de handelsvolymer som påverkas påpekade Isakson.
Pandemi, osäkra leveranskedjor, ökade spänningar mellan Kina och USA och en ansträngd relation mellan Kina och EU, var skäl som lyftes fram.
Ett annat var att landet inte längre är en ”låglönefabrik” för resten av världen.
Vill gå tillbaka?
Kanske är det den rollen Kina nu återtar.
Priserna på varor som skickas från landet har fallit runt 20 procent i år, enligt ABN Amro, rapporterar WSJ.
Även om en del av den nedgången återspeglar att flaskhalsarna i leveranskedjorna lättat, är det också ett tecken på att kinesiska säljare rabatterar varor för att bevara eller utöka marknadsandelar under en period av svagare global efterfrågan.
Lokala myndigheter i Kina har subventionerat utlandsresor för företag som vill sälja mer utomlands, och uppmanar bankerna att låna ut till företag som vill expandera i länder som deltar i Kinas Belt and Road-program.
Orsakerna är flera. En av dem är att Kina producerar mer än vad man har kunder och efterfrågan till.
Samtidigt pressas Kina av strider med EU (elbilar är ett primärt område) och USA (senast stål) , med sanktioner och utredningar om marknadsfientliga subventioner.
Indien och Vietnam
Nu tvingas landet dessutom driva kampen på fler håll.
Indien undersöker om de dumpat priserna på allt från kemikalier till möbler i en illojal konkurrens med indiska tillverkare.
Vietnam har inlett en liknande undersökning när det gäller vindkraftstorn och sammanknippad utrustning Kina levererat.
Kina förnärmat
Kinas kommentar till alla anklagelser är att deras produkter vinner marknadsandelar för att de är ”attraktiva för utländska köpare” och att länders och handelsblocks motåtgärder enbart är ”protektionistiska handlingar”.
Relaterad läsning:
Stort exportras i Kina men importen skräller – Dagens PS
Kinas ekonomiska makt är över – landet har bytt fokus – Dagens PS
Kinas import minskar – sänker global handel – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.