Dagens PS

Därför kämpar Beyond Meat

beyond meat
Det går utför för veganmatsbolaget Beyond Meat. (Foto: Beyond Meat).
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 25 apr. 2023Publicerad: 25 apr. 2023

Det tidigare så haussade Beyond Meat kämpar just nu i motvind trots en växande marknad.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Problemen hopar sig för Beyond Meat, företaget som tillverkar veganmat och tidigare var Wall Streets favorit.

Det skriver Financial Times.

Efter en extremt framgångsrik IPO i maj 2019 har investerarna inte längre förtroende för bolaget.

Beyond Meat har rasat 80 procent på börsen sedan årsskiftet. Aktien handlades för hela 19,3 gånger försäljningen 2020.

Motsvarande siffra för 2022 var 8,9.

Så vad var det som gick snett?

Vid börsintroduktionen räknade man med att ha ett positivt kassaflöde 2022 och en försäljningstillväxt på omkring 40 procent.

I stället sjönk försäljningen med 10 procent förra året.

För fjärde kvartalet 2022 hade försäljningen sjunkit med 21 procent jämfört mot föregående år. Samtidigt som tillväxten försämrades brände man dessutom pengar i jakt på en produkt som kunderna inte kunde vara utan. Det misslyckades.

ANNONS

Ledningen hoppas nu på ett nollresultat för årets första kvartal, men vägrar att diskutera likviditetsbehovet för 2023. Det betyder att företaget kommer att behöva pengar ganska snart.

ANNONS

Senaste nytt

Jämförde sig med mjölkfri mjölk

Inför IPO:n 2019 jämförde Beyond Meat sig själva med de mjölkfria mejeriprodukterna som blivit alltmer populära. Ett växtbaserat alternativ till kött ansågs helt enkelt vara nästa stora grej.

Men icke.

Pandemi följt av inflation gjorde sitt, då “låtsaskött” i teorin är en lyxvara. Det var däremot inte låginkomsttagare som drog ned på det växtbaserade alternativet, utan höginkomsttagare.

Det gör att marknaden är betydligt mindre än vad man tidigare trott.

Beyond Meat – ett nedköp

Jämfört med “mjölkfri mjölk” har låtsaskött ett annat problem, och det är tillgängligheten.

Konsumenter tycks nämligen mer benägna att prova ett substitut om det presenteras som en gratis uppgradering av en kopp kaffe, snarare än en dyr nedgradering av hamburgaren.

ANNONS

Trots att den globala marknaden för veganmat är värd 28 miljarder dollar, ser det än så länge ut att bara vara företag som säljer alternativ till mejeriprodukter som kan tjäna ordentligt med pengar.

Vill du läsa mer nyheten? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs även: Veganmat-chef gripen – bet man i näsan

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS