Atlas Copco har haft en stabil uppgång på årets börs. Som en av Stockholmsbörsens mer klassiska industriföretag så finns det massor av spännande historier.
Visste du detta om Atlas Copco?
Mest läst i kategorin
Här har vi listat några spännande historier och om entreprenörerna bakom:
1. Bolaget grundades 1873 under namnet AB Atlas och fyller i år sålunda 150 år.
Det grundandes för att tillverka verktyg och maskiner till den snabba utbyggnaden av järnvägsnätet som just då pågick i Sverige.
Fram tills dess hade alla maskiner och material köpts från utlandet, men efter att ha plockat isär och analyserat några av dessa verktyg, dröjde det inte länge förrän det tillverkades lika bra, om inte bättre verktyg i de nybyggda lokalerna i Sickla utanför Stockholm.
2. Drivande bakom bolaget var järnvägsingenjören Eduard Fränckel, som med ekonomisk hjälp av David Otto Francke och André Oscar Wallenberg grundande bolaget.
André Oscar Wallenberg föddes i Linköping 19 november 1816.
Efter läroverksexamen seglade han till sjöss och avlade sjöofficersexamen 1835 och blev 1837 löjtnant i Kungliga Flottan.
Öl och bank
1850 hamnade han på order i Sundsvall där han blev vän med sågverksägaren Fredrik Bünsow och var ekonomiskt behjälplig när denne grundade bolaget bolaget Skönviks AB (en av grundpelarna i dagens SCA).
Tillsammans grundade de också 1858 Sundsvalls första bryggeri – Sundsvalls Ölbryggeri.
1856 hade han flyttat till Stockholm och där grundat Stockholms Enskilda Bank efter det skotska bankväsendet. Och därefter även Skandinaviska Kreditaktiebolaget som blev grunden till familjen Wallenbergs finansimperium.
Och utöver detta en politisk karriär och en bred inblandning i järnvägarnas utbyggnad över Sverige, samt ett antal bolag i dess spår.
3. Namnet Atlas kommer från den jätte som i den grekiska mytologin bär upp himlavalvet på sina axlar.
Och Copco är en förkortning av Compagnie Pneumatique Commerciale – ett Belgiskt dotterbolag som köptes under 1950-talet.
4. Efter A.O. Wallenbergs död 1886 fortsatte Atlas att utvecklas.
Men efter en lågkonjunktur i slutet på 1800-talet, avstannade järnvägsbyggnationen och produktionen på Atlas lades, efter en konkurs 1887, om till mer avancerade produkter som ångmaskiner och ångpannor.
För att kunna tillverka dessa nya maskiner, köptes det hem nya verktyg från England, drivna av en luftpump.
En nymodighet som fascinerade de svenska Atlasingenjörerna. Och det dröjde inte länge förrän Atlas själva även tillverkade dessa tryckluftsverktyg och började sälja dem över Sverige och Europa.
Ett nytt affärsområde hade fötts.
5. I slutet på 1890-talet skrevs ett avtal med den tyske ingenjören Rudolf Diesel om tillverkningsrätten av dennes nyligen uppfunna dieselmotorn.
För att sköta denna del av verksamheten bildades AB Diesels Motorer som inte bara tillverkade motorer efter Diesels “recept”, utan även vidareutvecklade tekniken.
Eftersom de båda bolagen AB Atlas och AB Diesels motorer hade samma ägare, gick de samman 1917 och namnet blev nu Atlas Diesel.
Ett namn som fick leva vidare tills dess att bolagets sista Dieselmotor tillverkades 1948.
Verksamheten renodlades nu till att endast bestå av tillverkning av tryckluftsverktyg, kompressorer och bergborrsutrustning.
Och den inriktningen har sedan fört företaget in i dagens ekonomi som ett av världens starkaste i sin bransch.
Senaste nytt
Läs också:
Atlas Copco blev dagens börsvinnare
Läs mer om AB Atlas historia här
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.