Stora kostnadsbesparingar väntar skotillverkaren Converse som pressas hårt av sin huvudägare Nike efter en kraftigt sjunkande försäljning de senaste åren. Nu måste företaget ta till drastiska metoder för att säkra sin egen överlevnad.
Converse tvingas till nedskärningar
Mest läst i kategorin
De allra flesta av oss har säkert en relation till de klassiska skorna från Converse. Men bistra tider väntar nu bolaget som måste dra åt svångremmen för att säkra sin egen framtid, rapporterar Fortune.
Skotillverkaren Nike, som länge har varit den ledande giganten inom sneakervärlden, kämpar för att återfå fotfästet efter att ha genomfört en besparingsplan på hela två miljarder dollar. Besparingar som nu också drabbar dotterbolaget Converse som får känna av den bistra effekten av företagets nedskärningar.
Tvingas säga upp personal
Enligt Fortune har Converse meddelat att de planerar att säga upp två procent av sin arbetskraft som resultat av besparingarna. Dessa åtgärder är en del av Nikes bredare plan för att dra ner på kostnader, strama åt leveranser, öka användningen av automation och omstrukturera ledningen.
Även om Nike har en imponerande marknadsvärdering på 137,5 miljarder dollar, motsvarande drygt 1 468 miljarder svenska kronor, visar de senaste siffrorna att företaget börjar förlora mark mot en allt tuffare konkurrens.
Under pandemin har nya vanor gynnat industrin, med varumärken som Hoka som har tagit täten. Adidas har också sett en kraftig ökning i försäljningen av sina klassiska Samba- och Gazelle-modeller, vilket har påverkat Nikes försäljning av Air Force och Air Jordan.
Nya produkter har inte hjälpt
För Converse är situationen liknande. Trots att de ägs av Nike har de inte undgått nedgången. En del av problemet är att de har varit långsamma med att anpassa sig till trender som tilltalar yngre konsumenter. Detta är en utmaning som också Nike som helhet möter.
För att hantera den ökande konkurrensen har Nike försökt svara med att introducera nya produkter och justera sin försäljningsstrategi. Men trots sina försök att locka tillbaka konsumenterna, står företaget inför en tuff väg framåt.
Medan Nike fortfarande är ett ledande varumärke inom branschen, måste de nu kämpa för att sticka ut bland en alltmer diversifierad marknad där fler och fler konsumenter letar efter alternativ till de traditionella jättarna.
I slutändan ligger det på Nike att hitta nya sätt att differentiera sig och återfå konsumenternas förtroende och intresse.
Visste du detta om Converse?
Det amerikanska skoföretaget Converse grundades 1908 i Malden, Massachusetts av Marquis M Converse. Skorna hade gummisulor och blev därför snabbt populära bland amerikanska basketspelare som tyckte att skorna var sköna och gav ett bra grepp på planen. I början av 40-talet började de användas av den amerikanska militären och blev för många patriotiska symboler. Under 70-talet blev Converse vanliga attribut bland många populära rockband och nådde på så sätt ungdomskulturen.
Läs även:
Trump: Nu kan du gå i mina skor!
Nike stämmer konkurrenter för patentbrott
Reporter på Dagens PS som bland annat bevakar världen och politiken.
Reporter på Dagens PS som bland annat bevakar världen och politiken.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.