Dryckesbjässen Coca-Cola skruvar upp både sin försäljningsprognos och vinstprognos efter prishöjningar.
Coca-Cola höjer priser och vinstprognos
Mest läst i kategorin
Reuters rapporterar att konsumenterna därmed tycks vara villiga att betala mer för Coca-Colas läsk, energidrycker och juicer på de internationella marknaderna.
Efter dryckesjättens besked steg aktierna med nästan 1 procent i förhandeln, och det beror också på att företaget kommit in med en rapport om ökade kvartalsintäkter.
“Coca-Cola har tagit sig in i nyare regioner i Asien och Europa för att hålla sin intäktstillväxt intakt och lanserat omformulerade versioner av sina drycker som Coke Spiced och Georgia Coffee på marknader som snabbt blir priskänsliga”, konstaterar Reuters.
Värsta rivalen Pepsis kvartalssiffror infriade inte förväntan. Där har prishöjningarna och konkurrens från egna varumärken bidragit till fallande försäljning.
För Coca-Cola är läget överlag det omvända och företaget räknar nu med att den organiska försäljningen i år ökar med mellan 9 och 10 procent, vilket kan jämföras med en tidigare prognos på 8 till 9 procent.
Företaget förväntar sig nu att den justerade vinsten för räkenskapsåret 2024 stiger med mellan 5 procent och 6 procent, jämfört med den tidigare prognosen om en ökning med 4 procent till 5 procent.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.