Clas Ohlson går bättre än någonsin, i alla fall under årets andra kvartal. Det visar siffrorna som presenterades i företagets sexmånadersrapport: bästa andra kvartalet i företagets 103-åriga historia.
Clas Ohlson: "Bästa andra kvartalet vår i 103-åriga historia"
Mest läst i kategorin
Det går bra för prylförsäljarföretaget Clas Ohlson. Det var redan tidigare känt att företagets försäljning ökar med fyra procent till 2 117 miljoner kronor, vilket är en organisk ökning på 3 procent.
Framför allt är det onlineförsäljningen som går bra. Under perioden 1 augusti till 31 oktober ökar den med 36 procent till 202 miljoner kronor. E-handeln har verkligen skjutit i höjden under pandemiåren. Jämfört med 2019 ökar den med 86 procent.
Rekordnivå för Clas Ohlson
“Just nu är vi mitt i det som är den mest intensiva perioden på året och vi tar oss an julhandeln med gott självförtroende efter att ha stängt det resultatmässigt bästa andra kvartalet i Clas Ohlsons 103-åriga historia”, säger Clas Ohlsons vd Kristofer Tonström.
“Även justerat för den stora engångspost avseende försäkringsutbetalning från Fora om 25 miljoner kronor som vi, liksom många andra bolag, mottagit under kvartalet är resultatet på rekordnivå”, fortsätter Tonström.
Rörelseresultatet uppgår enligt rapporten till 204 miljoner kronor, och resultatet efter skatt ligger på 148 miljoner. Vinst per aktie är 2,34 kronor.
Senaste nytt
Ökar också i de fysiska butikerna
Clas Ohlson rapporterar också för första gången under verksamhetsåret om en ökad försäljning i de fysiska butikerna jämfört med föregående år.
“Nyckeln till det goda resultatet är att vi envist arbetat med sådant vi själva kan påverka”, säger Kristofer Tonström. “Vi ser att de fokusområden vi definierat för verksamhetsåret; stärka utvalda produktkategorier, fånga kundtrafiken både online och i butik samt växa e-handeln, utvecklas positivt.”
Investerat i distributionscentralen
I företagets rapport tar man också upp de investeringar man gjort i automatisering och lagerstyrning som en del i framgången. Det har kortat ledtiderna för beställningar via nätet, samtidigt som volymerna ökat.
“Ett bra exempel på vår förbättrade kapacitet på vår distributionscentral är att vi under Black Week och Cyber Monday hanterade betydligt fler beställningar jämfört med föregående år och trots detta hanterade en stor del inom en dag och 94 procent inom tre dagar”, säger Kristofer Tonström.
Tonström sammanfattar med att konstatera att Clas Ohlson levererar ett kvartal med god lönsamhet, och att man fortsätter att stärka sin konkurrenskraft. Även om det är mer eller mindre positiva tongångar finns det fortfarande en viss oro inför vad som komma skall. Marknaden präglas av snabba förändringar, och osäkerheten kring pandemins utveckling och vad de nya restriktionerna ska innebära på försäljningsmarknaden finns fortfarande.
Rusar på börsen
Den positiva rapporter gör att Clas Ohlsons aktie tar ett glädjeskutt. Under morgonen idag har kursen gått rakt uppåt, och i skrivande stund har företagets aktie stigit med runt nio procent på Stockholmsbörsen.
Läs även: Clas Ohlson: julklappar kan bli försenade
Läs även: E-handeln fördubblad på tre veckor
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.