Carlsberg vill vara mer än bara öl och planerar därför att köpa upp den brittiska läsktillverkaren Britvic för en ansenlig summa pengar.
Carlsberg vill sälja ännu mer läsk
Mest läst i kategorin
Det anrika läskföretaget Britvic har över 35 varumärken som säljs i mer än 100 länder. Mest kända är deras juicer J2O, Lipton Ice Tea och fruktläsken Robinsons. Företaget tillverkar även Pepsi och 7 Up på licens.
Affären har fått en ny skjuts efter att PepsiCo gick med på att avstå från en klausul som annars kunde ha förhindrat köpet, rapporterar Bloomberg.
Avvisade budet
Klausulen skulle ha tillåtit PepsiCo att avsluta sitt samarbete med Britvic vid en företagsförändring, vilket skulle ha gjort Britvic mindre attraktiv för en potentiell uppköpare.
Det senaste budet uppgick till 1 250 pence, cirka 165 svenska kronor, per aktie. Men Britvic ansåg att budet var för lågt och att det undervärderade företagets framtida potential.
Carlsberg överväger nu därför att lägga ett tredje bud på cirka 1 400 pence, cirka 185 svenska kronor, per aktie. Vilket skulle motsvara ett värde på omkring 3,6 miljarder pund, alltså ungefär 48,6 miljarder svenska kronor.
Utökar på den västeuropeiska marknaden
Affären ses som en del av Carlsbergs strategi att bredda sin produktportfölj och öka sin närvaro i Storbritannien och andra västeuropeiska marknader.
Carlsberg har nyligen också skrivit avtal om att utöka sitt bryggerisamarbete med den brittiska pubkedjan Marston’s, vilket ytterligare stärker deras position i regionen.
Läs även:
Reporter på Dagens PS som bland annat bevakar världen och politiken.
Reporter på Dagens PS som bland annat bevakar världen och politiken.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.