Med en aggressiv taktik och dumpade priser har BYD lyckats sälja flest elbilar i världen. Trots detta backar kinesiska bolaget på börsen.
BYD är herre på täppan – men till vilket pris?
Mest läst i kategorin
BYD säljer inte bara flest elbilar i Kina utan är även nummer ett i världen.
I början på året stod det klart att elbilstillverkaren kört om amerikanska Tesla, vilket Dagens PS har rapporterat om.
Trots sin globala position rasar aktievärdet efter att bolagets senaste vinstprognos inte nådde upp till förväntningarna, rapporterar Bloomberg.
Läs mer: BYD växlar upp globalt för att köra om Tesla Dagens PS
Nästan fördubblad nettoinkomst
Den preliminära nettoinkomsten för 2023 kommer landa på mellan 29 och 31 miljarder yuan.
Det motsvarar en ökning på uppemot 87 procent mot året innan, skriver Wall Street Journal.
Analytikerna hade dock väntat sig 31,5 miljarder yuan, motsvarande 46 miljarder kronor.
Det betyder att rekordleveranserna under fjärde kvartalet, samma period som BYD petade ner Tesla från förstaplatsen, inte har resulterat i en motsvarande stor vinst.
Läs mer: Proppen ur Tesla – rasar över 800 miljarder Dagens PS
Klarade precis målet
En förklaring är det pågående priskriget mellan kinesiska elbilstillverkare.
“BYD:s vinst per bil föll från tredje kvartalet, troligen påverkat av rabatter under november och december för att öka försäljningen”, säger analytikern Kelvin Lau.
Tack vare detta lyckades elbilstillverkaren nå målet på 3 miljoner sålda fordon, dock med liten marginal.
Läs mer: Sju techbolag driver marknaden – Tesla hänger farligt löst Dagens PS
Granskar Kinas roll
Geopolitiska spänningar har också drabbat företaget.
BYD är en av tre biltillverkare som valts ut för ytterligare granskning av EU-kommissionen.
EU ska nämligen utreda huruvida Kina snedvrider konkurrensen, vilket Dagens PS har rapporterat om.
Läs mer: Ännu en Volvo-lansering har försenats Dagens PS
Brant nedförsbacke
Aktien sjönk med 4 procent i Hongkong och 5 procent i USA, vilket motsvarar en årlig förlust på över 18 procent.
Aktienedgången sker mot bakgrund av en allmänt svag prestation från elbilsmarknadens sida, skriver Barron’s.
Även Tesla och Nio har sett sina aktier minska i värde sedan årets början, med 23 procent respektive 32 procent.
Sedan toppen i juli 2022 har BYD:s aktie tappat 45 procent i värde, skriver Fortune.
BYD lanserar smartbil – så ska tillverkaren ta över marknaden
BYD vill bli världens största tillverkare av elbilar. Nu tar det kinesiska bolaget upp kampen om att utveckla avancerad självkörningsteknik.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.