Experternas syn på om det är värt att teckna sig i Volvo Cars eller ej är inte bara positiv. Så här går snacket inför jättenoteringen i slutet av veckan.
Proffsen med skepsis: Teckna dig i Volvo Cars-aktien
Mest läst i kategorin
Volvo Cars har i dag, måndag 25 oktober, fastställt noteringspriset till 53 kronor vilket ger bolaget en värdering på 163 miljarder kronor.
53 kronor per aktie är alltså det lägsta priset i det stora intervall som tidigare kommunicerats, det låg på 53-68 kronor per aktie.
Volvo Cars nya besked “andas desperation”, anser DN:s Jonas Fröberg.
Därmed har emissionsstorleken krympt till 20 miljarder kronor, samtidigt som Volvo Cars huvudägare Geely beslutat att inte utnyttja sin rätt till att utöka erbjudandet.
“Genom att justera erbjudandet ser vi fram emot att notera våra aktier på Nasdaq Stockholm nu på fredag. Det är en viktig milstolpe för Volvo Cars och kapitalet som tillförs genom nyemissionen kommer tillsammans med vår starka balansräkning att säkra finansieringen av vår ‘fastest transformer’-strategi för att förverkliga våra ambitioner mot mitten av decenniet”, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson i ett pressmeddelande.
Redan nu uppges 71 procent av emissionen vara tecknad inför noteringen som skjutits fram en dag – första handelsdag blir nu på fredag 29 oktober i stället för på torsdag 28 oktober, som det var sagt först. Bland de som tecknat sig inför biltillverkarens börsentré finns, förutom så kallade cornerstone-investerare, flera tunga institutionella investerare som Folksam, AMF och flera AP-fonder som lyckats pressa ner priset på teckningsaktien.
Placera ger rådet teckna men “inte utan tvekan”
Avanzaägda sajten Placera anser att Volvo Cars-aktien är värd att teckna, vilket framhölls i en analys förra veckan, oberoende av att spannet på börsvärdet då var så stort.
Då hette det att värderingen är “en röra”
Placeras Martin Blomgren och konstaterar bland mycket annat att Kinägda Volvo Cars fastslagna hållbarhetskurs lockar, även om det kan bli en del tumult på vägen med tuff konkurrens från andra biljättar.
“Vi sällar oss, inte utan tvekan, till det senare lägret och säger: teckna Volvo Cars”, skriver Martin Blomgren på Placera.
Di: Aktien för billig för att avstå
Dagens Industris Magnus Dagel anser i dagsfärsk analys i tidningen att Volvo Cars-aktien är för billig för att motstå.
Han pekar bland annat på den framtida tillväxten i bolaget i kombination med ett starkt varumärke och en stark balansräkning.
Dessutom blir aktieköparna inte bara delägare Volvo Cars utan även i både elbilstillverkaren Polestar och kinesiska Lynk & Co.
“I en samlad bedömning, med hänsyn till riskerna i det stora kinesiska ägandet, ett stort spann i teckningskursen, osäkerheten i omställningen mot elbilar men också till det positiva med den goda tillväxten samt det starka varumärket och balansräkningen är rekommendationen i det här fallet given. Värderingen är för attraktiv att tacka nej till. Di rekommenderar att teckna Volvos Cars börsintroduktion”, skriver Dagel i Di.
AFV: Ingen given slutsats
Affärsvärlden uttryckte i förra veckan i en analys viss skepsis mot att teckna sig i Volvo Cars börsintroduktion, för övrigt den största på Stockholmsbörsen sedan Telia, men när allt kommer omkring anser tidningen ändå att fördelarna är fler än nackdelarna med att teckna sig.
“Det är ändå inget given slutsats mot bakgrund av riskerna som är förknippade med att vara stenhårt fastspänd i baksätet när kinesiska intressen styr. Samt att värderingarna i elbilssektorn är svajiga. Men ska vi sätta ned foten blir det på gaspedalen – teckna Volvo”, är Affärsvärldens slutsats.
Marcus Hernhag, känd från Privata Affärer och författare till flera böcker kring aktiemarknaden, har tvärtemot AFV gett aktiesparare rådet att avstå från att teckna sig i Volvo Cars.
I en intervju med TT, som bland annat återges på SvD.se, kommenterar Hernhag sin inställning:
Hernhags råd: Teckna inte
“Det är väldigt svårt läge. Hur ska innehavet i Polestar värderas? Volvo Cars är också konjunkturkänsligt och ganska små som biltillverkare. Det är en annan sak om det är en väldigt het introduktion som vissa IT-bolag där man vet att kursen kommer att stiga, Volvo är inte i det läget”.
Frida Bratt, sparekonom på Nordnet, konstaterar i en DN-intervju att småsparare har att ta ställning till om man tror på Volvo Cars ambitioner att enbart sälja elbilar år 2030.
Samtidigt visar en Yougov-undersökning som beställts av Nordnet att en femtedel av svenskarna är intresserade av att teckna sig i aktien, vilket tolkas som att Volvo Cars har potential att bli en folkaktie.
Sverre Linton, chefsjurist på Aktiespararna, som uttalar sig i samma artikel i Dagens nyheter, konstaterar även han att många drömmer om att göra bilbjässen svensk igen.
Samtidigt förklarar Sverre Linton att max 24 procent av bolaget kommer att vara tillgängligt på börsen och att Volvo Cars förblir i kinesiskt ägo.
“Geely kommer fortfarande att ha kontrollen över Volvo Cars. Det kommer fortsätta att vara ett i huvudsak kinesiskt bolag.”
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.