Dagens PS

Bubbelvarning: Hype för bubbelte på väg att spricka?

Bubbelte
USA:s president Joe Biden är bland de många världen över som uppskattar bubbelte. (Foto: Stephanie Scarbrough/AP/TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 17 maj 2024Publicerad: 17 maj 2024

Bubbelte, eller boba, har blivit otroligt populärt över hela världen. Men för de bolag som försökt notera sig på börsen har det gått illa.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Från London till Helsingfors till Buenos Aires till Kapstaden – det finns inte en storstad idag där du inte kan få tag på bubbelte, skriver BBC. Vi kan även addera Stockholm till listan, View Stockholm har en guide för där du kan hitta Bubble Tea, Boba Tea, Pearl Milk Tea, Black Pearl Tea, bubbelte eller vad du nu vill kalla det.

Ursprung i Taiwain

Drycken har sitt ursprung i Taiwan på 1980-talet, och har sedan dess spridits över världen, först i Asien och sedan även i väst. Bara i Kina finns en halv miljon bubblete-butiker, enligt BBC. Drycken består av tapiokapärlor och te, oftast med mjölk och någon form av smaksättning.

Men även om konsumenterna köper bubbelte så har trenden smakat bittert för investerarna. Kinas tredje största bubbelte-kedja Sichuan Baicha Baidao Industrial, känd som Chabaidao, gjorde debut på Hongkongbörsen i april. Aktien kraschade första dagen och har fortfarande inte återhämtat sig.

Nayuki har varit listade på Hongkongbörsen i tre år – aktien har tappat 80 procent under den tiden.

Flera nya bubbelte-bolag står i färd med att göra en IPO, men läget ser svårt ut. Både det största och det näst största bolagen i branschen, Mixue Group och Guming Holdings, har annonserat sådana planer. Men marknadsanalytiker tvivlar på att de kommer att genomföras.

Svag marknad i Hong Kong

“Ihållande svag marknadssentiment i Hongkong är den främsta orsaken”, säger Gary Ng, senior ekonom på Natixis om varför det går dåligt för bubbelte-bolagen.

Andra fokuserar dock på problem i branschen som “har relativt låga inträdesbarriärer, vilket leder till ökad konkurrens”, enligt Kenny Ng, värdepappersstrateg på Everbright Securities International.

ANNONS

“Många företag är beroende av att öppna nya butiker för att upprätthålla intäktstillväxt. Denna expansionsstrategi kan dock leda till en minskning av bruttovinstmarginalerna eftersom företag står inför högre kostnader förknippade med butiksdrift och ledning”, säger han.

Läs även: Kinas aktier heta igen – lyfter Hongkongbörsen (Dagens PS)

Läs även: Nytt krispaket ska lösa Kinas fastighetskris (Dagens PS)

Läs även: Analytiker: Tre saker som Putin vill ha från Kina (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS