Miljoner flödade in på bolagets konto som en oinbjuden flodvåg och skapade total kaos – trots att spaets vd gång på gång varnade betaljätten.
Bolaget dränktes i pengar medan betaljätten sov
Mest läst i kategorin
Det som skulle vara en vanlig spa-säsong förvandlades till en ekonomisk mardröm när betaljätten Nets ”somnade vid ratten” och skapade ett svindlande bokföringskaos för Himmelsby Spa & Konferens.
Mellan november och februari dubblerades swishtransaktionerna för spaets kunder – en överflödande summa på över två miljoner kronor, rapporterar Di.
Spa swisha tillbaka miljoner
Spaets vd, Rakel Gustafsson, uppger att det rör sig om över 2 000 felaktiga swishtransaktioner och beskriver det som ”en soppa utan dess like”.
Trots upprepade varningar till Nets kundtjänst agerade betalbolaget först två månader senare.
”Hur kan mer än 2 miljoner försvinna utan att någon vaknar?” undrar en frustrerad Gustafsson.
Till råga på allt förvärrades situationen när Nets föreslog att spaet skulle swisha tillbaka alla pengar till alla kunderna, trots att kunderna inte ens märkt felet.
Gustafsson insåg snabbt att detta skulle skapa ett ännu större kaos och vägrade följa rådet.
Senaste nytt
“Ett skämt”
”Det hade orsakat ett totalkaos eftersom de bara debiterades en gång”, konstaterar hon.
I januari började Nets långsamt vakna ur sin slummer och lovade att rätta till misstaget.
Men deras ersättningsförslag på 33 000 kronor för spaets kostnader får Gustafsson att skaka på huvudet:
”Man undrar om det är ett skämt”.
Enligt Nets presschef Peter Glüsing Pedersen berodde transaktionerna på en mänsklig miss – ett skrivfel i företagets system kopplat till Himmelsby Spa.
”Vi beklagar djupt att hänt och har nu rättat till felet för att det inte har händer igen,” säger han.
Läs även: Nu kan du sluta swisha och börja vippsa. Dagens PS
Läs även: Kaos på Klarna – storbråk i styrelsen som kallar till stämma. Dagens PS
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.