Framgångarna fortsätter för klädföretaget Björn Borg. Stark egen e-handel är en av faktorerna men när vd Henrik Bunge pekar ut var han hoppas generera framtida intäkter överraskar svaret.
Björn Borgs vd vill konkurrera ut snus-dosan
Mest läst i kategorin
Björn Borg (börskurs Björn Borg) har stigit 32 procent på ett år och drygt 17 procent sedan årsskiftet.
Ökat lönsamheten med 38 procent
Och det finns skäl till den starka börsutveckling.
“2023 blev för oss ett bra år. Vi växte och ökade lönsamheten 38 procent mot föregående år, men den kanske största segern är otroligt starkt momentum för den egna e-handeln. Vi växte 36 procent för helåret i en marknad där de flesta hade lite utmaningar med tillväxten så det var ju helt otroligt”, berättar vd Henrik Bunge när han gästar Alexander Gustafsson i Penserpodden i veckan.
Bunge lyfter också fram det faktum att Björn Borg haft “nio eller kanske tio” kvartal i rad av tillväxt inom klädområdet som också varit ett av bolagets fokusområden.
Ingredienserna till den starka e-handelsutvecklingen är flera förklarar Henrik Bunge:
“Det snabba svaret är människor, med rätt team blir allt möjligt. Sen bra samarbete mellan alla avdelningar för att förstå hur man ska växa vilket gjort under fler år. Som för många andra så exploderade det under covid men sen har vi också lyckats hålla i det. Starkt varumärke, bra team och bra produkter. Slår man ihop de tre blir det grymt såklart.”
“Fullständigt obegripligt”
Framåt så vill bolaget fortsätta utveckla e-handeln men däremot fortsätta avveckla sina fysiska butiker som i dag bara är tre till antalet. Björn Borg beslutade också under 2023 att börja tillverka skor i egen regi. De först egna skorna kommer att synas i butik i början av 2025.
Kärnan i verksamheten är dock det starka varumärket.
“När vi gjorde vår sista mätning här för bara en månad sen så är vi det andra starkaste sportvarumärket i Sverige när konsumenten själv får välja ut sina topp tre. Nike var etta, vi två och Adidas trea”, berättar Henrik Bunge stolt.
Men det är inte de stora sportjättarna som är Henrik Bunges främsta konkurrent framåt. Istället pekar vd:en ut en helt annan bransch:
“Vår ambition är ju att inspirera folk att träna och röra sig mer så för mig handlar det om den där jädra snusdosan folk köper i hög utsträckning. Det är fullständigt obegripligt hur man kan få förpacka en produkt på ett sådant sätt som gör att man verkligen lockar unga att börja med det där. Det gör mig orolig, det är de vi ska ta pengarna från. Men om man väljer att köpa från oss eller våra konkurrenter så länge det är träningskläder så är jag glad”.
Björn Borg kommer med rapport klockan 17.30 i dag 16 maj efter börsens stängning.
Läs mer:
Succé för Björn Borg – redovisar rekordkvartal. Dagens PS
E-handeln fortsätter att backa. Dagens PS
Bevakar börs, finans och sparande på Dagens PS. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag med särskilt fokus på investeringstrender som påverkar breda grupper av sparare. Håller ett särskilt öga på snacket på finanstwitter.
Bevakar börs, finans och sparande på Dagens PS. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag med särskilt fokus på investeringstrender som påverkar breda grupper av sparare. Håller ett särskilt öga på snacket på finanstwitter.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.