Birkenstock är allt annat än nya i gamet. Det 250-åriga skoföretagat har tagit sig igenom både Succession-liknande familjedraman och katastrofala börsnoteringar.
Birkenstocks börsfiasko ett minne blott?
Mest läst i kategorin
Det som inte dödar dig, stärker dig, brukar det ju påstås.
Det verkar onekligen stämma för Birkenstock, som har siktet inställt på en global lyxexpansion.
Familjebråk och oordning
Birkenstocks resa från en liten ortopedisk skomakare till en global lyxspelare har inte varit sprikrak.
Det var inte förrän Oliver Reichert kom in i bilden 2009 som företaget verkligen fick ordning på skutan. Innan dess befann sig familjeföretaget i kaos med stagnerande försäljning, familjebråk och icke-existerande framtidsplaner.
Under Reicherts ledning har Birkenstock enligt Bloomberg tredubblat sin försäljning till 830 miljoner dollar år 2020.
Företagets sandaler, som tidigare ansågs som udda och förknippade med “pundare” och tyska turister, har nu blivit ett måste på Paris modeveckor och high-end varuhus världen över.
Senaste nytt
Ett magplask
Birkenstock gjorde sin efterlängtade debut på New York Stock Exchange i oktober 2023. Trots höga förväntningar blev resultatet en av de sämsta börsintroduktionerna på flera år.
Aktiekursen föll med 13 procent på första dagen och det sägs att det bara är 13 bolag som gått sämre i sin börsdebut under det senaste århundradet av mer än 300 företag i motsvarande storlek.
Trots detta verkade Reichert ganska oberörd. Han fortsatte istället att fokusera på företagets långsiktiga visioner.
Drömmen om lyx
2024 har varit ett bättre år för Birkenstock. Deras första rapport gav flera positiva besked och företaget har nu som plan att fördubbla sin produktion inom några år.
De verkar redan vara på god väg.
Under 2023 fick exempelvis försäljningen en ordentlig skjuts när Margot Robbie bar ett par av varumärkets sandaler i Barbie-filmen.
Efter premiärdagen ökade försäljningen med 110 procent.
I slutet av maj i år steg Birkenstock 14 procent, till ett börsvärde på cirka 10 miljarder dollar.
Med vind i seglen vill Birkenstock förstärka sin lyx-image ytterligare.
Planen är att börja generera vinster i samma storlek som Hermés och andra lyxmärken. För att nå dit är nästa hållplats Kina, Indien och Mellanöstern.
Läs också:
Birkenstocks börsresa – en dyr historia. Dagens PS
Nytt besked: Sandalföretag är värt 110 miljarder. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.