När modejätten Gina Tricot skulle klimatkompensera genom att lova kunderna en egen skog så tog man in kändisen Bianca Ingrosso som ansikte för kampanjen. Nu har det avslöjats att nästan alla kampanjpengar gick till att anlita Ingrosso och den köpta marken är för liten för att ens kallas skog.
Bianca marknadsförde skandalskog för Gina Tricot
Mest läst i kategorin
Klimatfrågan är brännhet, det blev inte minst tydligt i samband med det svenska valet till Europaparlamentet där miljöpartiet gick fram starkt. Många företag vill också vara med i kampen för en hållbar planet – eller så vill de ge skenet av att de är med på tåget.
Den senaste grönmärkta skandalen tillskrivs Gina Tricot, som anlitade Bianca Ingrosso för att marknadsföra sin klimatsatsning “Gina Tricot Forest” som skulle öka biologisk mångfald och minska utsläppen. Nu har SVT Väst avslöjat att bolagets skog är mer av en större dunge.
Miljoner till Bianca Ingrosso, hundra tusen till skogen
När det väl kom till kritan så spenderade Gina Tricot 108 000 kronor på projektet, vilket är en mycket liten del av de 1,8 miljarder kronor som företaget tjänar varje år. Samtidigt uppskattar experter att bolaget kan ha lagt så mycket som fem till tio miljoner kronor på att engagera Bianca Ingrosso i kampanjen.
“Det hela luktar väldigt mycket greenwashing. De försöker göra något stort av något litet”, kommenterar Matts Lindbladh, professor i skogsekologi på SLU.
I den Ingrossofrontade reklamfilmen lovade Gina Tricot att man skulle plantera en skog och dessutom skulle man upprätta en bikupa för varje kund som donerade 10 kronor extra vid köp hos Gina Tricot.
Men skogen är en liten del av en skog som planterats på en åker i Danmark, och bolagets del består bara av omkring 500 träd – och det finns bara två bikupor.
Gina Tricot – “Bara goda intentioner”
Gina Tricots globala hållbarhetschef menar att man bara haft goda intentioner med kampanjen och att det huvudsakliga syftet var att belysa biologisk mångfald. Bianca Ingrosso har fortfarande inte kommenterat avslöjandet.
För bara några månader skakades hamburgerkedjan Max av ett avslöjande om att bolagets kampanj för klimatkompensation kunde kopplas till hungersnöd i Uganda, vilket Dagens PS rapporterat om tidigare. Det är andra gången på kort tid som de stora företagens gröna kampanjer kantas av skandaler.
Läs mer: SVT Granskar: Gina Tricot lovade kunderna en egen skog – med hjälp av Bianca Ingrosso (SVT Nyheter)
Läs även: Klimatkompensera med Max – skapa hunder i Uganda (Dagens PS)
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.