I maj besökte världsstjärnan Beyoncé Sverige – samma månad blev inflationen högre än Riskbankens prognoser. Är det en slump?
Beyoncé – orsaken till Sveriges inflation?
Mest läst i kategorin
Artisten Beyoncé inledde sin världsturné ”Renaissance world tour” på Friends Arena utanför Stockholm i maj.
Samma månad hade Sverige en inflation som var högre än Riksbankens prognoser.
En slump? Det tror inte chefsekonom Michael Grahn på Danske Bank.
Han har en teori om att dessa händelser är kopplade till varandra – och den så kallade “Beyoncé-effekten” på svensk ekonomi har fått internationell uppmärksamhet av bland annat Financial Times och tyska Spiegel.
Vad handlar det om?
I maj månad i maj överträffade inflationen Riksbankens prognos med en tiondel och enligt Michael Grahn kan två tiondelar av detta bero på Beyoncés besök.
Inför världsstjärnans två konserter på Friends Arena bokades hotellen upp och restaurangbesöken ökade.
“Hennes fans dammsög hotellen runt Stockholmsområdet och drog upp priserna där rejält”, säger Michael Grahn i ett videklipp på Youtube.
“Man kan även säga att biljettpriserna tryckte upp inflationen litegrann”, fortsätter han.
Inte ovanligt
Det är inte ovanligt att stora idrottsevenemang eller mästerskap som pågår i flera dagar kan ha en påverkan på ett lands ekonomiska statistik, enligt Financial Times.
Däremot är det inte alls vanligt att ett särskilt evenemang, som Beyoncés spelning i Stockholm, har en sådan typ av inverkan, menar tidningen.
Sedan stoppet i Sverige, har Beyoncé även haft konserter i Paris, London och Bryssel – men ingen annanstans än här syns en “Beyoncé-effekt” i inflationsdatan.
Kan bli en “Springsteen-effekt”
I slutet av juni ska artisten Bruce Springsteen ha tre konserter i Göteborg, skriver Expressen.
Och enligt Anders Wallström, prognoschef på Swedbank, kan det innebära en “Springsteen-effekt”, skriver Financial Times.
Läs även: Inflationen ”en besvikelse” i maj – räntehöjning hägrar
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.