Dagens PS

Bantningskamp: Novo Nordisk och Eli Lilly gör upp om miljarder

Novo Nordisk och Eli Lilly
Novo Nordisk och Eli Lilly är de läkemedelsjättar som leder kampen om viktminskningsläkemedel. (Foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 12 aug. 2024Publicerad: 12 aug. 2024

Eli Lilly och Novo Nordisk har blivit bland världens högst värderade bolag efter succén med viktminskningsläkemedel. Men vilket av storbolagen lyckas att skala upp bäst?

ANNONS

Mest läst i kategorin

Investmentbanken Goldman Sachs uppskattar att marknaden för viktminskningspreparat kommer att tiodubblas fram till 2030. Även om flera andra konkurrenter är hack i häl är det just nu danska Novo Nordisk och amerikanska Eli Lilly som ligger längst fram i utvecklingen.

Novo Nordisk har med sin diabetesmedicin Ozempic och viktnedgångspreparatet Wegovy gjort stor succé och är nu Europas högst värderade börsbolag, med ett börsvärde på 3,11 biljoner danska kronor – vilket är mer än hela Danmarks bruttonationalprodukt.

Hade stora ekonomiska problem

Eli Lillys resa är om möjligt ännu mer imponerande. Bolaget har funnits sedan 1876, men för ett decennium sedan var det oklart om det skulle bli så mycket mer när patentet på tidigare succéer som Prozac löpte ut och konkurrenterna kunde tillverka medicinerna till lägre priser. Ekonomin var hårt pressad, och investerarna gillade inte alls den nya planen om att satsa hårt på egen forskning och utveckling.

Börskursen föll under 2009 till 28 dollar per aktie.

“Vi var i djupa problem – ekonomiskt hade vi många problem – men vår strategi var faktiskt rätt”, säger Eli Lillys vd Dave Ricks till Fortune.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Var först med covid-19-antikroppar

I skrivande stund står aktiekursen i 891,68 dollar per aktie, vilket gör bolaget till det tionde högst värderade i världen – större än exempelvis Elon Musks Tesla och konkurrenten Novo Nordisk.

Resan hade inletts långt tidigare, men marknaden fick på riktigt upp ögonen för hur effektiv Eli Lillys forskning- och utveckling hade blivit under pandemin, då företaget var först med att få fram antikroppar mot covid-19 – på bara åtta månader.

ANNONS

“Det rekordet kommer aldrig att slås”, säger Eli Lillys vd Dave Ricks till Fortune.

Därefter kom företagets diabetesmedicin Mounjaro och viktminskningsmedicin Zepbound. Det är precis som konkurrenten Novo Nordisk medicin ett GLP-1-preparat, men med en annan aktiv substans, tirzepatide.

Efterfrågan är just nu inte ett problem för varken Eli Lilly eller Novo Nordisk, trots att medicinerna är dyra. Här i Sverige vädjar Läkemedelsverket om att läkare bara ska skriva ut medicinerna till de med mest behov då det råder brist. Kampen mellan läkemedelsjättarna pågår nu om vem som kan skala upp snabbast och få ut sina produkter i stor mängd på marknaden.

Nya problem när företagen växer

Det finns dock vissa mörka moln i horisonten – kommer de tokhöga värderingarna verkligen hålla i sig hela vägen, kommer patienterna ha råd med medicinerna, kommer läkarna skriva ut dem? Kan viktminskningsboomen vara en bubbla?

För företagen kommer också nya svårigheter. Eli Lilly har gjort succé med sin forskning- och utveckling, men nu måste de skala upp produktion och försäljning till helt nya nivåer. Kan de då behålla det som skapat den stora succén?

“Många företag blir mediokra när de växer”, säger Eli Lillys vd Dave Ricks till Fortune.

Läs även: Läkemedel mot fetma: Behöver vi inte banta mer nu? (Dagens PS)

Läs även: Därför är det så svårt att gå ned i vikt (Dagens PS)

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
Dagens PS - en del av newstechbolaget RLVNC

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]