Betaltjänsten Vipps, norska motsvarigheten till Swish, gjorde under förra året en förlust på 157 miljoner norska kronor, motsvarande 170 miljoner kronor. Det framgår av bolagets årsrapport, skriver norska E24.
Norges Swish blöder miljoner – skyller på IT
Mest läst i kategorin
Intäkterna för perioden uppgick till 30 miljoner norska kronor.
Vd Rune Garborg förklarar storförlusten med att peka på att investeringar i konsulter och utveckling av IT-system tillsammans kostade 88 miljoner norska kronor.
”Investeringar i teknik har varit den absolut tyngsta kostnadsposten”, sade han.
Enligt Rune Garborg är en förstärkning av tjänsten nödvändig eftersom man inte räknade med att den skulle bli så pass populär vid lanseringen. Det sker 350 000 transaktioner genom Vipps varje dag.
Vipps ingick tidigare i norska storbanken DNB, som fortsatt är storägare med 51,5 procent. DNB har delat ut resten av ägandet till 106 andra banker i syfte att göra Vipps användbar med kunder samt bättre klara av den nordiska och utländska konkurrensen.
Nyheter producerade i samarbete med Finwire
Nyheter producerade i samarbete med Finwire
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.