USA:s konsumenter är i revolt mot prishöjningar, jagar röda prislappar och tvingar företagen att sänka sina priser och gå ut med erbjudanden. Detta enligt Bank of America.
Bank of America: Nu jagar alla röda prislappar
Mest läst i kategorin
Analysen kommer från BofA:s vd Brian Moynihan i tv-programmet “Face the Nation” på CBS. Han säger att amerikanerna fortsätter att resa, gå på bio och äta på restaurang. Men de har börjat undvika höga priser, och eran där konsumenterna spenderade friskt efter att ha bunkrat pengar under pandemin är nu över och har ersatts med en nation av “kupongklippare”, enligt vd:n på världens näst största bank mätt i börsvärde.
“De letar i princip fynd. Och du ser att företag sänker priserna för att svara på det”, säger han.
“Mer på sitt konto”
Till skillnad från andra marknadsaktörer förutspår inte Bank of America någon recession i USA nästa år. Brian Moynihan säger att tillväxten i konsumenternas utgifter fortfarande ökar med 3 procent i år. Även om det är mindre än de senaste åren ligger det i linje med takten före pandemin. Skillnaden ligger i konsumtionsmönstren.
“De sitter fortfarande med mycket mer – även inflationsjusterat mycket mer – på sitt konto. Problemet är att det börjar drifta nedåt, vilket tyder på att de använder de pengarna nu för att upprätthålla en livsstil”, säger han.
Röda prislappar ingen fara
Han uppmanar dock centralbanken Federal Reserve att agera innan det är för sent. Om signalerna om att konsumenterna letar röda prislappar byts ut mot att de konsumerar mindre över huvud taget så kan det gå illa.
“När den amerikanska konsumenten verkligen börjar bli väldigt negativ, då är det svårt att få tillbaka dem”, säger Bank of Americas vd Brian Moynihan till “Face the Nation”.
Läs även: Warren Buffett, 93, säljer fler bankaktier (Dagens PS)
Läs även: Börsrally hotat när storbolagen varnar för lägre vinster (Dagens PS)
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.