Liveshoppingplattformen Bambuser köper det svenska influencerbolaget Relatable för 200 miljoner kronor.
Bambuser köper Relatable
Mest läst i kategorin
Techbolaget Relatable grundades 2016 av Aron Levin, Martin Garbarczyk, Stefan Pettersson och Peter Blom och vill koppla ihop influencers med företag som vill nå ut.
Relatables databas skannar av miljontals sociala profiler på internet och baserar de matchningar som görs på den räckvidd, det engagemang och den målgrupp de olika sociala profilerna har.
Har vuxit snabbt
Sedan starten har företaget vuxit snabbt och omsatte mer än 100 miljoner kronor 2019. Nu köper liveshoppingplattformen Bambuser bolaget för 24 miljoner dollar (cirka 200 miljoner kronor).
“De är världsledande i sin nisch och det kommer verkligen att skilja ut oss från konkurrensen”, säger Maryam Ghahremani, vd på Bambuser till Breakit.
Hon säger vidare att det alltid blir mer effektivt att ha saker inhouse och att de vill att Relatable ska kunna fortsätta växa, vilket de kommer kunna göra hos Bambuser, samt att de vill ha över nyckelkompetens som, exempelvis Martin Garbarczyk.
Två separata bolag
I ett pressmeddelande skriver Bambuser att de återkommande intäkterna kommer “accelerera” av affären och addera kunskap till deras säljare världen över, samt att de två bolagen fortsatt kommer att drivas som två separata företag.
Framöver kommer Martin Garbarczyk ingå i Bambusers ledningsgrupp och få rollen som Chief Revenue Officer, CRO.
“Det här är en perfekt match made in heaven. Vi kommer att förbättra alla lösningar”, säger han till Breakit.
Liveshopping sedan 2019
Bambuser valde att helhjärtat satsa på liveshopping hösten 2019, en teknik där ett företag eller en influencer låter sina följare handla och ställa frågor i en livesändning. Det senaste året har bolagets aktiekurs rusat och i slutet av januari gjordes en nyemission som gav en halv miljard kronor.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.