För fem år sedan lanserade Indien sitt program för att öka tillverkningen i landet. Sedan dess har den backat. Här är förklaringarna.
Backar trots femårig jättesatsning


Mest läst i kategorin
Indien har länge haft ambitionen att bli ett nav för globalproduktion. För fem år sedan, 2020, lanserades PLI, Production Linked Incentive, med målet att få lokala och utländska företag att etablera sig och växa i landet.
23 miljarder dollar satsades och 14 sektorer prioriteras, för att produktionen i landet skulle öka.
När programmet introducerades stod tillverkningssektorn för 15 procent av Indiens BNP och målet var 25 procent 2025.
Hur det gick? ”Sådär”, är väl det snällaste betyget.
I dag är andelen 14 procent, konstaterar CNBC.
”Make in India” var slagordet när sektorer som flyg, bilar, elektronik, läkemedel och textilier i högre grad skulle tillverkas i landet.
Förra veckan rapporterade Reuters att regeringen inte förlänger satsningen när nu femårsperioden går mot sitt slut.
Därför förlorar Indien kampen mot Kina. Dagens PS
764 företag ville satsa i Indien
764 företag anmälde sig till PLI-programmet. Där fanns bland andra Apple-leverantören Foxconn, indiska konglomeratet Reliance Industries och biljätten Mahindra.
Nu konstaterar man att de problem som fick Indien att satsa på programmet kvarstår fem år senare.
”Det har aldrig varit nära att PLI-programmet skulle fungera i alla 14 sektorer. Det har fungerat men bara inom vissa nischområden”, säger Dhirja Nim, strateg och ekonom hos ANZ Nim till CNBC.
”Tillverkningen i Indien har varit svag länge och det går tillbaka till en politik som skyddat inhemsk produktion och gjort den mindre konkurrenskraftig globalt”.
Till det kommer regelverk, osmidiga arbetsmarknadslagar och ”onödiga svårigheter” när man ska göra affärer, menar Nim.
Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Senaste nytt
Valutan en nackdel
Det finns även en valutaaspekt, menar Nim som pekar på att Indien inom exempelvis textilier konkurrerar med länder som Bangladesh, Filippinerna, Vietnam, Marocko och Mexiko som klarar sig bättre, inte minst eftersom ”den indiska rupien inte varit konkurrenskraftig i förhållande till andra valutor på 15-20 år”, är Nims analys.
”Det här är strukturella utmaningar som Indien har stått inför i årtionden. Det finns ingen enkel lösning,” tillägger han.
Samtidigt har man fördelar på hemmaplan. En växande ung och urban befolkning, en allt större medelklass med disponibla inkomster som stiger skapar inhemsk efterfrågan.
Det lockar också globala konglomerat att sälja i vad som är världens femte största ekonomi.
”Alla större tillverkare har redan eller överväger att ha en fabrik i Indien,” säger Anupam Singhal, global produktionschef TCS Global.
“Indien anses vara den yngsta nationen och många unga människor har ambitioner att konsumera. Så för att ett företag ska vara konkurrenskraftigt måste de vara i Indien”, hävdar han.
Även företag som lämnat vill återvända. Ford Motors planerar att återetablera sig i Indien med en fabrik i Chennai.
Kan slå åt två håll
I det läge vi har nu, med den nya regimen i USA och dess handelskrig mot i första hand Kina, Mexiko och Kanada, ser Indien sig som en ”strategisk plats” att tillverka och exportera från, menar Samir Kapadias, vd för India Index som hjälper företag att etablera sig i landet.
Samtidigt gör Donald Trumps ambitioner att handelskriga mot hela världen att även Indien blir en måltavla, vilket kan urholka landets attraktionskraft.
Enligt uppgifter planer USA nu att sänka tullarna på 55 procent av importen från USA för att den vägen trygga sin egen export.
Indien och USA ska ha handelssamtal den här vecka innan Trumps diktat enligt plan ska genomföras 2 april.
Kina och Indien – vinnarna på “America First”? Dagens PS
Sanktionerad rysk olja flödar till Indien. Dagens PS
Musks oväntade drag – går ihop med Indiens rikaste man. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Vår bäst säljande livförsäkring ger tre miljoner. Gör som tusentals andra kunder och teckna livförsäkringen som gör stor nytta till små priser. Trygga din familjs framtid.