Det svenska sneakermärket Axel Arigato går bra, bolaget har vuxit snabbt och fokuserar på e-handel och närvaro i sociala medier.
Axel Arigato växer snabbt och fokuserar på e-handel
Mest läst i kategorin
Sedan Axel Arigato bildades i Göteborg för sju år sedan har bolaget vuxit och etablerat en plats på marknaden för premium-sneakers. Motorn i bolagets snabba tillväxt är e-handeln, det skriver Breakit.
Under pandemin har bolaget ökat sin tillväxt ordentligt och under 2020 ökade omsättningen till 292 miljoner kronor, från tidigare 177 miljoner kronor. Under 2020 gjorde Axel Arigato en vinst på 18 miljoner kronor, att jämföra med en förlust på 1 miljon kronor under 2019.
Negativ effekt av pandemin
Det framgår dock i bolagets bokslut att pandemin faktiskt har haft en negativ effekt på bolaget, särskilt på de egna butikerna vars intäkter har minskat när färre människor har handlat i fysiska butiker. Butikerna tappade cirka 4,5 procent av sin försäljning 2020, jämfört med år 2019.
Axel Arigatos danska dotterbolag startades nyligen och har drabbats av uppstartförluster. Bolagets största marknad finns i Europa, där ligger omsättningen på över 200 miljoner kronor. Den svenska marknaden står för nästan 40 miljoner kronor i omsättning och resten av världen står för cirka 48 miljoner kronor i omsättning.
Expandera på fler marknader
I bolagets bokslut framgår det att ledningen räknar med att expandera på fler marknader och att fler butiker ska etableras, samt att antalet återförsäljare ska ökas både i Europa och i USA. Investeringar görs i personal och marknadsföring för att etablera varumärket över hela världen och driva tillväxten.
Årets tillväxt uppges vara mycket god och bolagets egna butiker ska ha återhämtat sig, försäljningen online hade inför sommaren ökat ordentligt och visade på höga tillväxttal under årets första kvartal.
Läs mer: Göteborg jagar sin första enhörning – här är bolagen
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.