Dagens PS

Aston Martins aktier rasar på delårsrapport

Aston Martin
Den brittiska lyxbilstillverkaren Aston Martin har sänkt sina volymmål efter produktionsproblem med nya generationens sportbilsmodell DB12. (Foto: Aston MArtin)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 01 nov. 2023Publicerad: 01 nov. 2023

Den brittiska lyxbilstillverkaren Aston Martin har sänkt sina volymmål efter produktionsproblem med nya generationens sportbilsmodell DB12.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Aston Martin presenterar en kvartalsförlust som är större väntat.

Det här uppger amerikanska CNBC och berättar att Aston Martins aktier var ned med 11 procent klockan 10, Londontid, men att aktiekursen föll med det dubbla (20 procent) i den tidiga börshandeln.

Lyxbilstillverkaren redovisar en justerad rörelseförlust på 48,4 miljoner pund i Q3.

Nettoomsättningen under perioden blev 362,1 miljoner pund, lägre än företagets konsensus på 370 miljoner pund.

Tvingas sänka sin prognos för 2023

Tidigare räknade bolaget med att volymerna skulle landa på runt 7 000 enheter för helåret 2023, den prognosen skrivs nu ned till till 6 700 enheter.

Under förra kvartalet påbörjade företaget leveranserna av nästa generation sportbil, DB 12, som stött på förseningsproblem med “det helt ombyggda infotainmentsystemet”, skriver företaget i rapporten på onsdagen, enligt CNBC.

Bolaget uppger att problemen nu är lösta men att det påverkar volymerna negativt under tredje kvartalet, samtidigt som det slår mot produktionskapaciteten på helåret.

Aston Martins boss: Efterfrågan extraordinär

ANNONS

“Att påbörja leveranserna av vår nästa generation av sportbilar är en viktig milstolpe som markerar början på en helt ny serie sportbilar med frontmotor som kommer att ompositionera Aston Martin som ett ultralyxigt högpresterande märke, öka vår tillväxt och ge högre lönsamhetsnivåer”, säger emellertid Aston Martins styrelseordförande Lawrence Stroll och förklarar att efterfrågan på sportbilen är “extraordinär”.

Under första kvartalet 2024 är Aston Martins plan att lansera en andra ny sportbil och räknar med att suget efter den blir lika stort som efter DB12.

Aston Martin är tungt skuldsatt och tog i somras, skriver CNBC, få in 200 miljoner pund i kapitaltillskott från investerare för att beta av sina skulder (se länk under artikel).

I Q3 uppgick bolagets nettoskuld till 750 miljoner pund, något lägre än de 766 miljoner pund som skulden var i slutet av 2022.

Läs mer: Tar in miljardbelopp i nyemission Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Dagens PS - en del av newstechbolaget RLVNC

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]