Apple arbetar med en plan för prenumeration på nya iPhone och annan hårdvara, som ska göra ägandet av företagets produkter liknande prenumerationer på appar, rapporterar Bloomberg.
Apples nya plan: Prenumeration på iPhone
Mest läst i kategorin
Apples nya plan vore företagets största försök att få till automatiskt återkommande försäljning hittills, skriver Bloomberg som hänvisar till källor med insyn i planerna. Projektet är fortfarande under utveckling och ännu inte presenterat. Enligt tidningen är planen att man ska kunna prenumerera på hårdvara genom sitt Apple ID och App Store.
Enligt texten skulle det skilja sig från att betala av telefonen på avbetalning i 12 eller 24 månader på det sätt som erbjuds nu tillsammans med telefonabonnemang. Planen är istället en månatlig avgift beroende på vilken enhet användaren väljer, och eventuellt ska det gå att uppgradera när nya modeller kommer ut på marknaden.
Efter att Bloomberg rapporterat sin nyhet steg Apples aktie 2,3 procent för dagen under torsdagen. Företaget har nu åtta raka plusdagar på börsen, vilket är den längsta positiva trenden sedan november. Aktien är dock ner 2 procent i år totalt.
Prenumeration på iPhone stor strategiförändring
Att börja med prenumeration på hårdvara som iPhone vore en stor strategiförändring för företaget, som normalt sett säljer sina produkter till fullkostnadspris. Enligt Bloomberg kan upplägget liknas med leasing av bilar.
Apples iPhone står för 52,5 procent av företagets försäljning, i fjol rörde det sig om nära 192 miljarder dollar, motsvarande 1 800 miljarder kronor.
Prenumerationstjänsten kan presenteras i slutet av 2022, 2023 – eller inte alls, menar Bloombergs källor. Apple jobbar även på en “köp nu, betala senare”-modell likt Klarnas för alla sina produkter genom Apple Pay, och det är enligt artikeln oklart vilken modell de kommer att satsa på till slut.
“Ett relativt fynd”
Analytikern Toni Sacconaghi på Sanford C. Bernstein & Co föreslog att Apple skulle övergå till en prenumerationsmodell redan 2016, och efter Bloombergs rapportering spred han sin rapport igen.
“Många kunder behöver kämpa för att tänka på en enda ägodel de använder mer än sina iPhones. Dessutom är kostnaden för iPhone ett relativt fynd jämfört med andra tjänster som konsumenterna gärna betalar för”, skriver han.
Läs även: Porsche och Apple i gemensamma projekt?
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.