Franska mediekonglomeratet Vivendi vill dela sig i tre delar som ska noteras separat. Bolaget säger att man börjat arbeta med en plan.
Ännu en mediejätte delas upp
Mest läst i kategorin
I likhet med flera andra mediekoncerner överväger nu franska Vivendi att dela upp sig i tre delar, som sedan ska noteras separat.
Det är ägaren Vincent Bolloré som sjösätter sin plan efter att han tröttnat på den låga värderingen av Vivendi.
Det Paris-baserade företaget säger i ett meddelande att man börjat arbeta med bankirer och advokater för att se hur en sådan plan kan genomföras.
Ambitionen är att maximera den totala värderingen av de delar Vivendi består av.
”Begränsad förmåga”
“Vivendi har fått utstå en avsevärt hög konglomeratrabatt, vilket avsevärt har minskat dess värdering och därigenom begränsat dess förmåga att genomföra externa tillväxttransaktioner för sina dotterbolag”, heter det.
“För att till fullo frigöra utvecklingspotentialen i alla dess aktiviteter” kommer man därför att ”undersöka möjligheten att ett projekt dela upp företaget i flera enheter”.
För två år sedan skalade Vivendi av Universal Music Group i en börsnotering.
Det var koncernens mest värdefulla verksamhet som då avskildes och efter det har den kvarvarande delen av koncernen underpresterat på börsen, i ägarnas ögon.
Senaste nytt
Bra läge nu
Nu har Vivendi ett bra läge att starta sin klyvningsprocess.
Nyligen tog man över Lagardère och fick då bokförlaget Hachette och andra prestigedelar till koncernen.
Vincent Bolloré, huvudägaren, började investera i Vivendi redan 2011 och tog kontroll över koncernen med 30 procent av aktierna.
2018 inkluderade han reklambolaget Havas i Vivendi, samma år för övrigt som han ersattes av sin son Yannick Bolloré som ordförande för Vivendi.
Svaga synergier
Vivendi har länge ansetts ha problem med att skapa en enhetlighet inom koncernen och har haft svårt att skapa synergier mellan olika verksamheter, skriver Financial Times.
Det har dels varit en källa till frustation för ägarna och dessutom gjort investerare kallsinniga.
Nu lagar man efter läge och delar istället upp koncernen i tre delar. Vivendis största verksamhet, Canal+, blir i så fall ett eget bolag liksom Havas.
Investmentbolag kvar
Den tredje delen blir ett börsnoterat investmentbolag med Lagardère och andra noterade och onoterade innehav inom media och underhållning.
Vivendis aktie har fallit cirka 15 procent sedan Universal Music Group särskildes.
Samtidigt har UMG – där Vivendi fortfarande äger 28 procent – stigit med cirka 9 procent sedan det fått flyga med egna vingar.
Läs även:
Schibsted inför stort sparpaket – Dagens PS
Miljarder ska rädda Viaplay efter brakförlust – Dagens PS
Fotboll: Deutsche Bank säljer tyska mediarättigheter – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.