Apple och Disney gör nu som Comcast, Paramount och Warner Bros och pausar annonseringen på Elon Musks plattform X på grund av oro att förknippas med antisemitiskt innehåll.
Annonsörerna flyr X – oro för antisemitism
Mest läst i kategorin
Financial Times berättar om Apples och Disneys beslut efter kritiken mot att X, tidigare Twitter, ger utrymme för judehat på plattformen.
Apple har hittills i år varit fjärde största annonsören på X, enligt Sensor Tower, uppger FT.
Annonserna hamnar intill nazipropaganda
I en rapport som tidningen refererar till framgår det att flera av de stora amerikanska företagens reklam på sajten hamnat bredvid inlägg som marknadsför pronazistiska åsikter.
I ytterligare en annan rapport har företagsjättar fått sin kommersiella marknadsföring exponerad intill nationalistiska taggar.
Ända sedan Teslas och SpaceX:s vd Elon Musk köpte X, som då alltså hette Twitter, för 44 miljarder dollar har den sociala medieplattformen fått kritik för att ha godkänt antisemitiska inlägg.
X:s nya vd har ett hopplöst uppdrag
X anställde i juni i år Linda Yaccarino som vd med uppdraget att försöka vinna tillbaka annonsörer som övergett plattformen.
Men i stället lämnar allt fler företag X av rädsla för att varumärket ska fläckas ner och kopplas ihop med antisemitism.
Linda Yaccarino har gjort stora ansträngningar och träffat annonsörer och byråer i sina försök att försäkra företagen om att säkerhetsinvesteringar sker för att så långt det är möjligt hindra förekomsten av kontroversiella inlägg.
Men kritikerna varnar för att hennes makt är begränsad och inte kan stoppa Elon Musk från att sprida skadligt innehåll i sina egna inlägg.
Elon Musk får Vita huset att rasa
Elon Musk personligen är en stor orsak till att företagen flyr X.
Musk påstår att hans plattform är utsatt för en antisemitisk konspirationsteori, samtidigt som han kallar sig själv för “yttrandefrihetsbsolutist”.
Vita huset har fördömt utspelet och anser att det är avskyvärt och “främjar antisemitiskt och rasistiskt hat”, skriver FT och berättar att Musk tvingats skära hårt i kostnaderna för X för att förbättra företagets haltande ekonomi.
Läs mer: Elon Musk “förstör” bolagen som han bygger upp Dagens PS
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.